Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.
⇒ Om Personuppgiftspolicy och cookies

Beställ

Håll dig uppdaterad med NLT digitalt för 1 kr Fri tillgång till hela nlt.se i en månad

722193_0.jpg
Christer Lundberg programledare för radioprogrammet Christer i P3 var på Sockerbrukets ungdomsverksamhet igår. Det var eleverna på kulturturismutbildningen som lockat hit honom för att inspirera fler ungdomar till att vilja sända webradio. Här kollar Christer Lundberg in radiostudion tillsammans med KG Jonsson, Evelina Fredriksson och Sabina Öxle.

Christer i P3 om spontan planering

I torsdag var Christer Lundberg, programledare och namngivare åt radioprogrammet Christer i P3, i Lidköping.
Han gillar snabbheten med radion. Och han tycker att radion är det enda interaktiva mediet. Men den bästa spontaniteten är planerad.
Han var först tveksam till att komma till Sockerbrukets ungdomsverksamhet, SUV.
– Folk vill ju att man ska göra konstiga saker. Ofta handlar det om att kränga någon produkt och jag var tveksam till vad Sockerbruket var för någonting, säger Christer Lundberg, programledare i radioprogrammet Christer i P3.

Han är i Lidköping för att föreläsa på SUV. Med föreläsningen hoppas arrangörerna att fler ska lockas till att sända webbradio på Sockerbrukets ungdomsverksamhet.
Varför Christer Lundberg lockas av radio beror på direktheten och interaktiviteten.
– Radio är fortfarande det enda mediet som faktiskt är interaktivt, säger han.
Enligt honom är det också enkelt att få människor att tycka till om saker. Det svåra är att göra det intressant.
– Om folks åsikter ska vara intressanta måste de antingen vara extremt smarta eller extremt extrema. Folk som bara tycker som du och jag är ganska tråkiga att lyssna på.

Därför arbetar redaktionen på Christer mycket med att välja rätt teman. Teman där vanliga människor har en historia att berätta.
– Det ska vara någonting som inte är för privat men inte så allmänt att det blir tråkigt att lyssna på.
Att lyssna på folks historier verkar Christer Lundberg tycka är kul. Till föreläsningen har han med sig lite olika inspelningar från vad folk ringt in och berättat.
– Jag har med mig en inspelning på en kvinna som berättar om hur hon brukar misshandla sin gräsklippare med tegelstenar när hon är arg. Hon säger att det känns så skönt efteråt, berättar Christer Lundberg med ett skratt och säger att han får höra sådana roliga saker varje dag på jobbet.
För lyssnarna går det bra att skratta både hur högt, mycket och länge man vill åt något som sagts på radio. Men som programledare gäller det att inte tappa fattningen. Hur man klarar det har Christer Lundberg inget svar på.
– Men samtidigt är man hela tiden medveten om att man måste föra programmet vidare. Radio är väldigt matematiskt på det sättet. Man måste alltid räkna på tiden för att se att det här samtalet är lagom långt innan den låten.

Direktsänd radio kan tyckas vara någonting som inte går att planera över. Så är det inte. Redaktionen för Christer lägger ner mellan sju till tio timmars förberedelse på varje tvåtimmarsprogram.
– Jag tror nämligen att den bästa spontaniteten är den planerade, säger Christer Lundberg. Men det är klart att det hänger ju också mycket på den som står och pratar.
Något som Christer Lundberg däremot inte gärna tänker på innan sändning är hur många lyssnare programmet har, 330000.
– Det tänker jag inte på. Om jag gjorde det skulle jag bajsa ner mig. Det är ju mer än vad Robbie Williams har på en konsert.
Mest läst