Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.
⇒ Om Personuppgiftspolicy och cookies

Beställ

Håll dig uppdaterad med NLT digitalt för 1 kr Fri tillgång till hela nlt.se i en månad

UF intervju
Marcus Särkijärvi, regionchef för Ung företagsamhet i Skaraborg, gläds åt det stora intresset för årets mässa.

524 unga företagare till arenan i Lidköping

När mässan för Ung företagsamhet, UF, kommer till Sparbanken Lidköping arena den 22–23 mars är det med rekordmånga deltagare från hela Skaraborg varav 36 UF-företag är från De la Gardiegymnasiet.

150 UF-företag är med på mässan och bakom dessa står 524 elever.

– UF-mässan är entreprenörskap på riktigt. Det är första gången vi är i Sparbanken Lidköping arena och vi kommer att fylla tre fjärdedelar av ytan. Vi räknar med drygt 4 000 besökare, släkt och vänner, lärare och rektorer och andra som vill se vad ungdomarna gör, säger Marcus Särkijärvi, regionchef för Ung företagsamhet.

Årets utställare representerar mode och design, hus och hem, skönhet och hälsa, mat och dryck, kultur och utbildning, sport och fritid samt teknik och IT.

En jury på 70 personer från näringslivet ska vaska fram vilka av de 16 UF-företag som ska få vara med i SM i Stockholm den 16–17 maj.

– Viktigast med mässan är att eleverna får möjlighet att visa sina företag och sälja sina produkter och tjänster. Alla mässbesökare kommer att se vad UF är för något, framhåller Marcus Särkijärvi.

Det blir intervjuer med entreprenörer och andra intressanta personer under mässdagarna. Medverkar gör också Independance danssportklubb från Lidköping och fotografen och tidigare UF-föregararen Julia Jonsson.

– 744 elever driver 220 UF-företag under det här läsåret och majoriteten är således med på mässan i Lidköping, säger Marcus Särkijärvi.

Allt började i USA – till Sverige 1980

Till Sverige kom Ung företagsamhet, UF, 1980. Då hade organisationen redan funnits i USA sedan 1919.

I Sverige är UF är rikstäckande. Marcus Särkijärvi, regionchef i Skaraborg, berättar att utvecklingen gått spikrakt uppåt.

– I Skaraborg driver en fjärdedel av alla gymnasieelever UF-företag och flertalet program på gymnasiet är intressanta. Fortsätter det i samma takt kommer 1 000 elever i Skaraborg att vara med om några år.

Marcus Särkijärvi konstaterar att synen på entreprenörskap och före- tagande har utvecklats i skolan under åren. Han påpekar att alla inte blir entreprenörer som vuxna men menar att det är viktigt även som anställd att i unga år ha fått träna sina entreprenöriella förmågor.

Statistik visar att det är 44 procent högre sannolikhet att bli chef för en person som har drivit ett UF-företag.

Sedan sju år tillbaka arbetar UF också mot grundskolan 4–9, bland annat med läromedel.

Priserna som delas ut på UF-mässan

Förutom utställning har UF-företagen möjlighet att delta i en mängd olika tävlingar där vinnarna, totalt 16 företag, får representera Skaraborg på SM i Stockholm i maj.

Flera företag och organisationer kommer att vara representerade i jurygrupper som under mässan bedömer UF-företagen utifrån ett antal fastställda tävlingskriterier i följande tävlingsklasser:

SM-kvalificerande tävlingar:

Årets vara

Årets tjänst

Årets hantverkare

Årets innovation

Årets hållbara företag

Årets monter

Årets säljare

Årets UF-företag

Regionala tävlingar:

Årets affärsplan

Årets årsredovisning

Årets digitala kommunikation

Årets kooperativa företag

Årets grafiska profil

Utmärkelser:

Årets UF-lärare

Årets UF-skola

Årets grundskola

Mest läst