Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.
⇒ Om Personuppgiftspolicy och cookies

Beställ

Håll dig uppdaterad med NLT digitalt för 1 kr Fri tillgång till hela nlt.se i en månad

1/3
ANNONS ▼

Tre andra företag på UF-mässan

LIGHT UF

Rickard Axelsson och Victoria Möller är två klasskamrater från Vadsbogymnasiet i Mariestad som tillsammans fick iden att göra en ljuslykta som reprensenterar Skaraborg och startade UF-företaget Light UF. Genom sina CAD-kunskaper har de ritat och designat lyktan för att sedan kontakta lokala företag som kunde hjälpa dem att producera lyktan.

– Alla har varit otroligt hjälpsamma och vi har genom flera företag i Mariestad fått fram både lykta och emballage. Lyktan är gjord i rostfritt stål och har motiven Läcköslott, Skara domkyrka, tranor och Torsöbron, berättar de och fortsätter:

– Det som har varit roligast med att driva ett UF-företag har varit att allting har varit så verkligt. Vi har fått möjligheten att ta kontakt med riktiga företag, gjort riktig bokföring och tjänat riktiga pengar. Trots att vi har fått lägga ned mycket tid har det ändå aldrig kännts jobbigt då vi vet att det blir bra och framför allt har vi alltid roligt.

Rickards och Victorias förväntningar på UF-mässan i Lidköping är två roliga dagar med mycket folk.

– Vi har aldrig varit på något liknande förut så vi tycker det ska bli spännande att se hur allt funkar och ser ut.

KAFFESSONS UF

Kaffessons UF erbjuder ett klassiskt, smakrikt och närproducerat kaffe. Deras retrostil får konsumenterna att blicka tillbaka till en svunnen tid.

Kaffessons UF är fyra kaffedrickande herrar från Skara, som alla går det tredje året på den ekonomiska programmet. De säljer kaffe i tre olika former; bönor, färdigmalet och som take-away.

– Vi samarbetar med företaget Five day week i Stenstorp där vi har möjligheten att rosta, mala och paketera vårt kaffe. Vi gör alltså allt från den gröna kaffebönan till färdig produkt. Detta tillsammans med vår retrostil har varit väldigt uppskattat av våra konsumenter, berättar killarna.

De tycker att det roligast med UF-året har varit att de har fått lära sig hur det är att driva ett eget företag. Att man får starta på ruta ett och bygga upp ett varumärke. Men får en bra inblick i hur det är som företagare och vi vet att vi kommer ha lärdom av detta i framtiden.

– Det har även varit kul att få nöjda konsumenter och skapa nya kontakter, säger de och förväntar sig att det kommer många besökare till mässan, så att de får skapa nya kontakter, men även att de kan sälja mycket och få nöjda konsumenter.

– Vi tror även att vi genom denna mässa kommer att lära oss ännu mer om företagande och försäljning.

WA DADA UF

Wa dada UF är ett företag som arbetar med socialt entreprenörskap, med mål att förändra utsatta kvinnors levnadssituation.

Sex elever driver detta företag med affärsidén att genom försäljning av handgjorda smycken och accessoarer tillverkade av Maasai-kvinnor i Tanzania, kunna ge dessa kvinnor en chans till långsiktigt bättre levnadsvillkor. Grunden i det hela handlar om att förbättra kvinnornas ekonomi. Detta för att de på lång sikt ska kunna bygga upp sin egen budget, börja spara pengar och med tiden även kunna sätta sina barn i skola.

– Det roligaste under UF-året har helt klart varit att få möjlighet att ta del av en helt annan kultur än den vi själva lever i. Det har varit en wow-upplevelse när man insett vad det är som vi faktiskt jobbar med i företaget, säger Klara Angel, Wa Dada UF och fortsätter:

– Under UF-mässan förväntar vi oss mycket nyfiket folk, skön stämning och självklart hoppas vi på bra resultat! Vi är riktigt taggade!

Mest läst