Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.
⇒ Om Personuppgiftspolicy och cookies

Beställ

Håll dig uppdaterad med NLT digitalt för 1 kr Fri tillgång till hela nlt.se i en månad

1/13
ANNONS ▼

UF-mässan – det perfekta skyltfönstret

Känns dagen lite trist och grå – sök dig till ­UF-mässan i Lidköping. Bättre vitamininjektion får man leta efter. Här möter du 500 kreativa unga företagare.

Så var det dags. 150 UF-företag från Skaraborg ställer ut på Sparbanken Lidköping arena.

De inledde höstterminen på gymnasiet med att starta företag och har sedan dess jobbat med att få fason på sina affärsidéer och utveckla dem till konkreta säljbara produkter eller tjänster.

Entreprenörskap har blivit en självklar del av skolans kursutbud och i dag driver en fjärdedel av alla gymnasieelever i Skaraborg UF-företag.

Den stora mässan i Lidköping är en form av examensprov där de får visa upp sig i montrar för allmänheten och för UF:s jurymedlemmar. De som gjort det bästa jobbet vinner pris och kan gå vidare till SM.

Här finns verkligen alla typer av produkter. En del ungdomar har gjort produktval som varit en fullträff, exempelvis Skingrossisten UF från De la Gardiegymnasiet som säljer skins till dataspelet Counter-strike och som håvat in en miljon kronor på sin produkt. Andra har inte varit lika framgångsrika men ändå lärt sig massor och haft snillrika idéer.

Ett bra exempel på tre elever som skapat något helt eget är Bygg och lek UF som studerar industriteknik på Ållebergsgymnasiet.

– Vi satt i tre dagar och slängde ut idéer och kom till slut på att vi skulle tillverka lekstugor, berättar Melker Adamsson.

Det blev en smart lösning på monteringsbara små stugor i sex delar – tillverkade av Melker, Jesper Johansson och William Ljunggren. På Facebook finns monteringsanvisningar. Något för Ikea eller andra storföretag att sikta in sig på kanske?

Andra UF-företag hade inriktat sig på att sälja tjänster. NLT skrev i höstas om tre killar från Lidköping som startade Sopservice UF. De erbjuder kunder borttransport av olika typer av avfall som möbler och trädgårdsavfall.

– Det har gått bra faktiskt, säger Niklas Thempo Bengtsson.

Den uppmärksamhet de fick genom artikeln gav dem lite kunder och totalt har de haft ett 40-tal körningar.

– Det verkar finnas en viss efterfrågan på det här från äldre som inte har dragkrok på bilen eller inte har bil.

Övriga delägare i företaget är Gustav Svensson och Frank Larsson.

Mitt i vimlet av utställare sågs Lidköpingsföretagaren Anders Fredriksson och dottern Sara Gyltman, Ica kvantum Hjertberg.

– Vi letar nya idéer. Det är här som kreativiteten flödar. Därför är det här intressant för oss, säger Anders Fredriksson.

Ett axplock av vad som erbjuds är skärbrädor i form av pusselbitar, spets-bh vars intäkter delvis går till bröstcancerforskningen, snöröjning, handsydda vetekuddar, smycken tillverkade i Tanzania som stärker kvinnligt företagande, mobilställ i ek, spellåda för fester, lampskärmar och föreläsningar som syftar till mindre köttkonsumtion.

UF-mässan pågår fram till lunchtid under fredagen. Då sker även prisutdelning av bland annat Årets UF-företagare.

Utmärkelser och priser i torsdags

Årets affärsplan: Hälsoboosen Västerhöjdgymnasiet, Skövde

Årets digitala kommunikation: Learn and grow Katedralgymnasiet, Skara

Årets skola: Katedral- gymnasiet, Skara

Årets UF-lärare Louise Samuelsson, Plusgymnasiet Skövde

Årets årsredovisning: Multifix UF Västerhöjdsgymnasiet, Skövde

Priser som delas ut i dag

Årets vara

Årets tjänst

Årets hantverkare

Årets innovation

Årets hållbara företag

Årets monter

Årets säljare

Årets UF-företag

Årets kooperativa företag

årets grafiska profil

Årets grundskola

Vad är UF?

UF står för ung företagsamhet och är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation. Sedan 1980 har UF utbildat 360 000 gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Utbildning och vägledning erbjuds lärare på skolorna.

Mest läst