Johan vill till Ryssland
Johan Andersson, 27, vill till ryska Dynamo Kazan. Men Villa tänker inte släppa sin landslagsstjärna.
– Jag hoppas verkligen att det löser sig, säger huvudpersonen.
– Vi är inte i behov av pengar utan bra bandyspelare, som Johan, säger klubbchefen Jonas Johansson.
Sedan säsongen 2009/10 tog slut har relationen mellan Johan Andersson och Villas klubbledning var infekterad. Redan i vintras tog Dynamo Kazan kontakt med Villa, med förhoppningen att få över landslagsstjärnan till nästa säsong.
Nu är läget ungefär det samma, bortsett från att Villa inte fått något förslag att ta ställning till. Johan Andersson däremot har fått ett attraktivt erbjudande och hoppas att klubbarna ska komma överens.
– Detta är en stor chans för mig att tjäna pengar på min idrott. Jag är väldigt sugen på att åka i väg. Nästa år kan jag lämna Villa gratis, eftersom jag då står utan kontrakt, säger Johan.
Villas klubbchef Jonas Johansson har under hela Rysslands-affären varit tydlig. Det finns inga planer på att sälja.
– Han står under kontrakt och är en viktig kugge i vårt lagbygge. Vi är inte i behov att sälja för att få in pengar. Vi är i behov av duktiga bandyspelare, och Johan är en sådan.
Läs hela artikeln i NLT fredag. Läs också om Villas jakt efter ännu en målvakt – det enda som saknas för Villa.
Carl Söderström
carl.soderstrom@nlt.se
0510-89722















Hur viktig är Johan för Villa? Diskutera här!
Senaste kommentarerna:
Skrivet 7 maj 2010 09:08 Lidköpingsbo (Ej registrerad)
Sälj honom, hur roligt är det att ha en spelare som hellre vill spela i ett annat lag. Kommer han göra allt för laget tro. Nej, ha spelare som vill göra allt för klubben och inte spelare som mer tänker på pengar än spelar för klubbmärket.
Skrivet 7 maj 2010 09:14 Daniel (Ej registrerad)
Håller med ovanstående att om man skriver ett kontrakt ska man fullfölja det. Hur skulle det se ut om man skriver kontrakt och sen enkelt kan bryta detta hej vilt? Tyvärr är ju Johan skillnaden mellan ett mellanlag i elitserien och ett topplag.
För fan Johan, spela ett år till i Villa sen har du ju rätt att gå till Ryssland om du vill. Nu har du ju fått Sveriges finaste hall och en rejäl satsning från Villa. Kan inte Daniel tala dig till rätta? Vart är klubbkänslan? Pengar är inte allt.
Skrivet 7 maj 2010 09:45 Råda (Ej registrerad)
Tror nog också alla sponsorer förväntar sig att Johan spelar i Villa nästkommande säsong. Drar Johan så blir det mindre publik och färre sponsorer. Tror Villa kan förlora mer än de tjänar på den affären. Detta förstår ju Sparris också.
Skrivet 7 maj 2010 10:53 J (Ej registrerad)
Ja, ja detta är inget unikt i vårat lag, minns att folk stod och pissade på en spelare för inte allt för längesen för att han valde att dra, men nu hyllas han som kung... Pinsamt vad folk vänder kappan efter vinden! Och det värsta är att det kommer ske igen.
Skrivet 7 maj 2010 11:09 Villait (Ej registrerad)
När Villa ska ta det sista steget mot en SM-final vill Johan bryta sitt kontrakt. Johan som hela tiden pratar om att Villa måste värva. Nu lyckas Villa med bra värvningar och då vill inte Johan vara med längre, pinsamt. Vem glömmer inte Johans uttalande för cirka tre år sedan att det blir lagom att komma hem när hallen står klar. Johan SVIKER klubbledning, sponsorer, medspelare och inte minst oss supportrar! Jag är så förbannad så jag finner inga ord!
Skrivet 7 maj 2010 12:16 mrtet (Ej registrerad)
Har man ett kontrakt är det bara att gilla läget.
Att ens gnälla över det visar att killen i fråga är egoistisk.
Skrivet 7 maj 2010 12:51 Johan (Ej registrerad)
Avundsjuka? Tro fasen att Johan vill tjäna pengar. Varför inte unna honom detta? Han är en otroligt viktig spelare och har valt Villa för att han trivs hos oss. Jag gissar att det är girigheten hos ledningen att nå SM-guld till varje pris som spökar. Jag är rädd för att Villa bygger ett luftslott med för stora förväntningar på fantasi kalkyler. Med den finanskris som nu håller på att blåsa upp så är det troligt att svenskryssarna får nya problem att få ut lönerna. Återvänder Johan till oss då?
Skrivet 7 maj 2010 12:56 Johan B (Ej registrerad)
Tror Villa vinner på ödmjukhet. Lättare att vinna förtroende för nya stjärnor som vill till Villa. Bråk tjänar ingen på - alla vill ha Johan A!
Skrivet 7 maj 2010 13:26 SalleVBK (Ej registrerad)
Inte så konstigt att han vill till Ryssland. Det tråkiga är ju att han ena stunden säger "Fantastiskt att vara i Villa, bla bla bla" och i nästa så låter det "Jag vill till Ryssland, Villa gör bäst i att släppa mig! Bla bla bla". Det är ju inte direkt första gången om man säger så.. Skulle vara trevligt om han visade lite hjärta och kanske skött sånt här BAKOM kulisserna.
Skrivet 7 maj 2010 13:45 Larsson - Näste mittfältskung (Ej registrerad)
Detta blir ju en jättechans att ge Henke Larsson det förtroende som han förtjänar
Skrivet 7 maj 2010 13:52 suck (Ej registrerad)
Denna man alltså. Han tjatar på att Villa ska satsa, men det är väl inte så lätt när han själv sticker vartannat år till Ryssland. Vi har värvat en massa bra spelare nu och då duger det inte? Blir så trött, ja tycker vi ska kräva fantasisummor om vi ska släppa Johan för pengar känns det redan som vi har.
Skrivet 7 maj 2010 14:25 Micke (Ej registrerad)
Har full förståelse att Johan vill tjäna pengar, men har man skrivit ett kontrakt, ska man fullfölja det om man inte kommer överens från båda parter att bryta det. Säga att får jag inte gå nu så
går jag gratis nästa år. Lågt!
Ta ditt ansvar mot publik, sponsorer och klubb!
Hoppas ändå att du stannar för du är en grym bandyspelare och viktig för Villa.
Visst vill du spela SM-final med Villa i år?
Skrivet 7 maj 2010 15:45 sodax (Ej registrerad)
Sälj Johan direkt han har ju ingen klubbkänsla, Villa kommer klara sig bra utan Johan.
Skrivet 7 maj 2010 16:49 Rockstar (Ej registrerad)
Tråkigt om han väljer Ryssland. Han är unik som bandyspelare men inte som människa. Fler än han har valt pengar före hjärtat. Utan Johan, ingen SM-final. Det är föreningens jobb att få honom att stanna nu. Men som nån sa tidigare... bråk löser inga problem.
Skrivet 7 maj 2010 17:10 M.P (Ej registrerad)
Johan har satsat på fel sport om han vill tjäna pengar.Det håller inte att flaxa fram och tillbaka år efter år. Sälj honom för 10 miljoner innan han kan gå gratis. Passar inte Villa Johan, Vilket svenskt lag skulle då göra det? Johan är en mycket underlig person som håller på så här år efter år. NU är det ju INTE Villa som gör fel.
Skrivet 7 maj 2010 17:37 En Ångström (Ej registrerad)
Varför dalta med en egoist!?
Han förstör dessutom för alla andra i laget - han kommer aldrig mer att satsa 110% för Villa....
Fortsätt att bygga ett nytt lag "utan" Johan och ni skall se att Villa kommer att klara sig fint framöver... Ett SM-guld finns att hämta utan Johan också!
Skrivet 7 maj 2010 17:59 Rolf (Ej registrerad)
Det vänder fort hos er bandyfanatiker om man är poppis eller inte!
Skrivet 7 maj 2010 18:32 k.o (Ej registrerad)
Sticker Johan nu, då är han körd för evigt i Lidköping. Tänk till lite nu Johan, när vi fått ett så här bra lag. Detta med Johan har man bara väntat på.
Skrivet 7 maj 2010 19:28 h.k (Ej registrerad)
Rolf!
Jag har aldrig gillat Johan som person, men han är en bra bandyspelare som Villa behöver.
Sticker han nu då är han rökt för alltid hos de flesta.
Skrivet 7 maj 2010 20:17 Bobo (Ej registrerad)
Om han ville gå till Ryssland hit och dit så kanske han skulle utformat sitt kontrakt på ett annat sätt. Eller förstår han inte vad det står i pappren han skrivit på. Tror nog också att nyförvärv som David Karlsson har förväntat sig att spela med Johan när han skrev sitt kontrakt.
Skrivet 7 maj 2010 21:26 AvslagenTumme (Ej registrerad)
Johan är en bra bandyspelare, men det bästa är nog att skicka iväg Johan för evigt och ge Henrik Larsson den roll som spelmotor som han har förtjänat. Se bara till att ta bra betalt för Johan.
Skrivet 8 maj 2010 08:31 Perra (Ej registrerad)
Jaha, nu är Johan rädd att inte få vara den kung han tror han är i Villa, när David kommer, vi har förstått hur Johan fungerar. Så därför vill han försvinna och få ett dåligt rykte i bandysverige.
Skrivet 8 maj 2010 09:50 Bosse Bandydoktorn (Ej registrerad)
Tvinga honom att fullfölja sitt kontrakt om han så bara spelar i B-laget kommande säsong. Låt honom därefter försvinna från föreningen och aldrig ska han få visa sig i Lidköping igen.
Han är en gudabenådad spelare men en större egoist får man leta efter men kom. I jämförelse så är Zlatan en lagspelare och psykolog.
Johan tjatar om att Villa ska satsa men det är svårt att få hit spets när alla vet att Johan velar varje år om vart han ska spela.
TACK David för att du kommer hit!
Skrivet 8 maj 2010 10:52 Rockstar (Ej registrerad)
Tycker nog att Johan visat klubbkänsla. Han har ju alltid kommit tillbaka efter sina äventyr borta i Ryssland och det är han som gjort att laget varit så bra som det varit den gångna vintern. När Johan blivit utvisad har laget fallit ihop som ett korthus de flesta gånger i alla fall. Nä, vi ska nog vara glada om han väljer att fortsätta i Villa. Han ÄR skillnaden mellan kvartsfinal och final. Och speciellt nu när Jesper E valde att stanna i Bajen.
Skrivet 8 maj 2010 13:02 Hoppla. (Ej registrerad)
Det är väl inte EN spelare som gör hela laget? Håller med om att Johan är en av de bästa men även de måste ha bra spelare runt sig för att utföra stordåd. Nu är verkligheten sån att har man skrivit på ett kontrakt så får man stå för det. Det kallas för att delta i vuxenvärlden och ta ansvar för sina handlingar.
Skrivet 8 maj 2010 13:09 Lillen (Ej registrerad)
Är det överhuvud taget någon i vår lilla stad som "tror" att Johan, efter allt detta fladdrande och skrivandet på nätet, kommer att göra en insats på bandyplanen "för" Villa igen. Visst är han en bra bandyspelare, men en hel del sitter också i huvudet (läs motivation).
Mentalt är Johan borta från att spela "för" Villa...
Rensa bort alla negativa känslor i laget och satsa fullt på ett komplett lag där alla villa spela "för" Villa....
Visa handlingskraft...
Skrivet 8 maj 2010 15:36 Fabian (Ej registrerad)
Johan: Om du gör detta, då är det rött kort för alltid, hoppas jag får fortsätt tycka du är en bra spelare för Villa. Annars blir vi många som tycker dåligt om dig!
Skrivet 8 maj 2010 16:03 Generösa Glada och Positiva Villa Fans! (Ej registrerad)
Vi är Villasupporter! Vi älskar dig Johan och vill att du spelar för allra helst för Villa!
Lyssna inte på alla avundsjuka människor. Åk till Ryssland bara du kommer tillbaka.
Skulle Villa stå och falla om du är borta ett år så skulle jag tveka om det är värt att stanna i Villa ändå!
Villa klarar sig utan dig ända till final, med dig blir det SM-guld!
Vi älskar Johan - för vi är riktiga Villafans!
G G P Villa Fans - Vi älskar Johan!
Skrivet 8 maj 2010 19:48 p (Ej registrerad)
Går han från Villa nu igen när de storsatsar så kan han dra för alltid.
Skrivet 8 maj 2010 23:45 D.F (Ej registrerad)
Vi älskar Villa och då ska Johan också göra det mot oss fans. Håller med många! Drar han nu, då kan han dra för alltid. Det handlar om en säsong till i Villa Johan, sen kan du lira i Ryssland hur många år du vill. Tidigare var det Villa som gjorde fel men nu är det du. Du måste veta vad du skriver på.
Du har dig själv att skylla. Villa forever!
Skrivet 9 maj 2010 09:24 Pluto (Ej registrerad)
Glada positiva Villafans: Vad är ni för fans som ber Johan åka till Ryssland.
Skrivet 9 maj 2010 12:46 Petter (Ej registrerad)
Johan är dels en bandyspelare i världsklass, dels respektlös när det gäller kontrakt.
Jag tror inte någon klubb vill ha Johan i Sverige om han gör denna utlåning och lånas ut eller river kontraktet. Arbetsgivarna har säkerligen noterat beteendet.
Går Villa med på en utlåning är det också en stor smäll för Villas organisation. Att de inte har någon pondus i sitt ledarskap.
Skrivet 9 maj 2010 13:42 PALLE (Ej registrerad)
Johan är bra, men i början av förra säsongen tycker jag det var Danne som var bättre, får inte han bud från ryssarna?
Snälla Johan stanna i Villa, du har ju ett kontrakt att följa. Du kan ju inte skylla på Villa och säga att du inte ska spela i Villa mer. Det är du som gör fel nu Johan!
Skrivet 9 maj 2010 15:18 jané (Ej registrerad)
Villa står och faller inte med Johan, för min del blir det värre, för jag gillar Johan som person och lirare. Det vore så underbart och få se honom denna heta säsong. Så lova oss Johan att du snart bestämmer dig så slipper vi allt tråkigt tjöt. När "kungen" har slutat så passar du i den titeln.Vi vill se mer Johan, Johan Andersson!
Skrivet 9 maj 2010 19:53 Ric (Ej registrerad)
Nä nu är det dags för villa att stå utan Johan. Gillar hans spel mycket, och han är en av dom viktigaste spelarna i Villa! Så det är trist att han inte vill stanna. Men då får Villa helt enkelt hitta nån som är liknande spelare. Inte Henke, han räcke inte till. Villa måste värva nån som redan är en bra spelmotor istället. Så är de! Så nu är det dags att leta upp en ny bra spelare och ge ett saftigt kontrakt. Så kämpa på Villa och jobba på med det nya laget! Med eller utan Johan.
Skrivet 9 maj 2010 21:31 ville (Ej registrerad)
Håller med jane, stanna du är en kung i Lidköping! Var smart nu, tänk med hjärtats, supportrarnas, Villas och sponsorernas bästa sen får du gå till Ryssland men inte i detta läget!! Snälla!!
Skrivet 9 maj 2010 23:18 Lillen (Ej registrerad)
Johan! Hallååå... Johan !!!!
Kliv in i debatten och tala ut om vad du har för "egna" tankar!
Det är som du förstår "bara" du som kan ställa denna debatt till rätta !!!!
- Vad vill du?
- Vad tänker du?
- Vilka är dina bevekelsegrunder ?
- Vilka är dina innersta känslor för Villa?
- Hur resonerar du egentligen?
Vi är många / många Villa-fans som vill läsa DITT eget inlägg !!!
Kom fram ur mörkret!!
Skrivet 10 maj 2010 08:26 Niklas (Ej registrerad)
Självklart skulle jag nog också överväga att tjäna 10-20 miljoner kronor per år om man hade möjligheten, den möjligheten har Johan så jag förstår varför han vill lämna Villa innan kontraktet löpt ut.
Skrivet 10 maj 2010 09:46 Inga utspel (Ej registrerad)
Jag tror att alla som har bandy i sitt hjärta tycker som jag och även tidigare inlägg. Nu får det vara nog. Kontrakt är en överenskommelse som vi måste ha respekt för. Är en sådan handling inte viktig så faller all trovärdighet på överenskommelser. Bottnar denna fråga i att Johan kanske kommande säsong inte blir riktig den stjärna han vill vara. Villa har många bra lagspelare som är bättre för laget än Johan
Skrivet 10 maj 2010 10:18 Arne (Ej registrerad)
Niklas: Man tjänar inte 10-20 miljoner på ett år i Ryssland. Mer rimligt är han drar in mellan 2-3 miljoner. Visst är det fortfarande mycket pengar, men det är en viss skillnad. Förstår inte varför han har så bråttom att komma iväg, han kan väl dra nästa säsong. Så sjukt dålig stil!
Skrivet 10 maj 2010 11:13 Trogen Villait (Ej registrerad)
Lämnar du Villa nu är du inte välkommen till Villa mer. Så det är detta du väljer nu. Dra till Ryssland och aldrig mera Villa eller stanna och var med att bygga villa till en ny storhetstid. Jag kan lova att fansen accepterar inte att du drar en gång till. Utmana oss om du vill?
Skrivet 10 maj 2010 12:16 Villait (Ej registrerad)
Johan vänder kappan efter vinden. När #91 skrev sitt nuvarande kontrakt fick han naturligtvis en högre ersättning beroende på att han lovat att göra två raka säsonger i Villa. Drar han nu så har Villa betalt ut för mycket pengar. Hoppas övriga truppen i Villa stärks av den här såpan och att det svetsar samman laget! De fåtalet som står på Johans "sida" kan omöjligt förstå vad det hela handlar om.
Skrivet 10 maj 2010 12:39 Rockstar (Ej registrerad)
Det blir svårt för Villa att hitta en värdig ersättare till Johan A... Om han nu drar. De flesta av klass är väl under kontrakt? Det är nog bara Mossberg som skulle kunna ta hans plats... Ja, eller Hellmyrs, tänker jag.
Skrivet 10 maj 2010 14:16 Långsiktig supporter (Ej registrerad)
Villas styrelse KAN INTE släppa iväg Johan denna gången! Har han skrivit på så ta mig ... har han. Vem vill då sponsra/stödja Villa som inte kan fatta några beslut, o stå för dom?
Johan, gör en kanonsäsong med guld i stället o få ännu mer rubel nästa år...
Skrivet 10 maj 2010 19:52 L.S (Ej registrerad)
Villa får slänga upp tre miljoner så vi kan andas ut!
Skrivet 11 maj 2010 09:10 Vatar (Ej registrerad)
Nu när Jesper valde att stanna i Sthlm tolkar jag det som att Johan inte spelar i Villa nästa säsong.
Skrivet 11 maj 2010 12:53 ?? (Ej registrerad)
Sluta och lyft fram Johan som något alldeles oersättligt. Värdera de övriga i laget. Johan hade inte plats i startelvan i landslaget.
Skrivet 11 maj 2010 13:01 Realist (Ej registrerad)
Grejen är att Johan redan tackat nej till Dynamo Kazan förra året, när han skrev på för Villa. Tackar han nej en gång till, så kanske Kazan tröttnat och erbjuder pengarna till nån annan spelare i framtiden.
På så sätt kan man ju förstå varför Johan vill ta chansen nu. Ingen vet hur länge pengarna finns i Ryssland och 2-3 miljoner kronor på bankkontot gör rätt mycket för en bandyspelare. Även bandyspelare ska ju leva på något efter karriären.
Skrivet 11 maj 2010 15:31 Undrande villafan (Ej registrerad)
realist: Din teori håller så när som på en VÄSENTLIG punkt: Om nu Johan vill kunna gå till Ryssland inför varje säsong, varför skrev han då ett 2 + 1 + 2-årskontrakt med Villa inför förra säsongen? (2 + 1 + 2 = 2 år i Villa + 1 år i Ryssland + 2 år i Villa)
Skrivet 19 maj 2010 11:00 Villait (Ej registrerad)
Enligt säkra källor så blev Johan Andersson erbjuden 250 000 kr/mån (detta var under vintern och beloppet kan ha höjts nu). Han är i Ryssland 6 mån och betalar cirka 10% skatt på detta. Dvs: han tjänar ca 1 350 000 kronor på en säsong i Ryssland plus eventuell bonus. Kan aldrig tänka mig att han tjänar mer än 2 miljoner. Men för 6 månaders jobb/bandyspelande är det "hyfsat"...