Götene får två kommunalråd
Politiken i Götene kommer att styras av en blocköverskridande majoritet de kommande fyra åren. Allt som en följd av sprickan i den nuvarande majoriteten där Socialdemokraterna har brutit allt samarbete med Götenes framtid.
Relaterat
Sex partier kommer att samarbeta och utgöra majoritet. De är socialdemokraterna, samtliga partier i den borgerliga alliansen och miljöpartiet.
Samtidigt görs en förändring i den politiska organisationen där nuvarande tjänst som oppositionsråd skrotas.
Istället införs två kommunalråd som då innebär att moderaten Anne-Marie Widegrens tidigare tjänst som oppositionsråd görs om till en andra kommunalrådstjänst.
Kenth Selmosson (S) sitter kvar som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande.
– Den nya organisationen innebär bland annat att vi kommunalråd får olika ansvarsområden, säger Selmosson.
Presidiet för kommunfullmäktige ändras inte utan där sitter Åke Fransson (S) som ordförande och Johnny Johansson (C) som vice ordförande.
De fyra ordförandeposter som innehas av Götenes framtid kommer att få nya namn från den borgerliga alliansen.
För att göra alla nya val och ändra i organisationen kommer ett extra sammanträde med kommunfullmäktige att hållas den 17 januari.
Göran Gustafsson
goran.gustafsson@nlt.se
0510-89786





















Senaste kommentarerna:
Skrivet 5 jan 2011 11:03 Nöjd! (Ej registrerad)
Detta är det absolut bästa som hänt, då vi slipper dessa populistiska partier som inte tar helhetsansvar utan bara har åsikter om delar av hela skötseln av kommunens funktioner!
Skrivet 5 jan 2011 11:17 Särimner (Ej registrerad)
Ja, politik är ett lagspel, men det går inte bara b·o·lla till "sig själv och politikerp·o·larna/Tjänstemännen (domarna)" och skita<- i publiken som ni just har gjort, för då brakar det in folk från läktarna till slut(ni ska tjäna oss?). Ansvar det slipper ni aldrig. "fegstarka" kanske ni är så ni inte vågar/går att backa, men dra i den beryktade handbromsen och göra mål det hoppas jag ni mäktar med, ta var sin hjärtstartare ·o· in i matchen igen! MV-MMXI = Succé! No pompem!
Skrivet 5 jan 2011 11:38 Sven (Ej registrerad)
"Nöjd" Är det att ta ansvar när de lägger ut så mycket skattepengar på detta projektfiasko. Nej de skulle avgå med omedelbar verkan. Det är misskött från första början, varför skall de sitta kvar?
Skrivet 5 jan 2011 11:53 Rune j (Ej registrerad)
Götenekommun styrs inte av partipolitik, det är släkt-, svåger- och kompispolitik som varit gällande en längre tid, dela upp kommunen mellan de omkring liggande grannkommunerna.
Skrivet 5 jan 2011 12:14 M.G. (Ej registrerad)
I stället för att sitta vid köksbordet och knyta näven eller skriva en massa gnäll om politikerna så engagera er i de olika politiska organisationerna och börja jobba med de frågor som ni inte gillar. Så alla gnällspikar i Götene engagera er och slut med ert gnällande.
Skrivet 5 jan 2011 12:38 Särimner (Ej registrerad)
M.G.: Tack för tipset, dessutom verkar det ju inte spela någon roll vilket parti man väljer att engagera sig i. Mycket smidigt! Fast jag tror inte dom flesta "gnällspikar" har problem med att aktivera sig, dom vill nog försöka få reda på var deras skattekronor har tagit vägen, och en motivering till besväret det är att ta sig till valurnan (Vissa har ju ett liv du vet), ingen lyssnar, så dom provar här. Dock lönlöst, politikerna kommer inte ta debatten i pressen. "Get over it, syns om fyra år!"
Skrivet 5 jan 2011 13:16 Urban (Ej registrerad)
Nästa val tänker inte jag rösta på dessa partier det är ju som att lägga en blank röst.Man vet ju inte vad man röstar på egentligen.
Skrivet 5 jan 2011 13:59 Tomas (Ej registrerad)
Jag håller med Rune rena släkt-, kompis-och svågerpolitik. De är alla skyldiga till våra skatteförluster därför vågar de inte bryta Bergstens fiasko-projekt.
Skrivet 5 jan 2011 14:47 steen (Ej registrerad)
Gf + S + V + Fp + M + C + Kd + Mp + SD
De förslag som får mest ja röster i fullmäktige vinner. Det är det som kallas demokrati.
Skrivet 5 jan 2011 14:56 Janne J (Ej registrerad)
De partier som kämpar mot medeltidens värld tvingas bort. Demokrati? En parodi... En hund är uppenbart begraven någonstans...
Skrivet 5 jan 2011 15:26 Laban (Ej registrerad)
Vad är det ni skäller om? Detta är ju lokal politik. Det ska verka för det bästa i närområdet. När nu man inte kommer överens måste man ju söka alternativa lösningar. Jag fattar inte vad problemet är? S sa ju inte innan valet att man skulle verka tillsammans med GF. Det var ju en lösning som kom till efter valet. Inte heller alliansen ville ju styra med dem. Det är ju ingen som har svikit. Vi har ett nytt styre med ett nytt kommunalråd. Bara hoppas de tar kloka beslut. Tramset är ju GF:s annons.
Skrivet 5 jan 2011 16:43 sten flygare (Ej registrerad)
Jag tycker det vore bättre om vi hade tre kommunalråd. Men det är klart att risken är ju att en säger ja den andre nej och den tredje säger, ja kanske det, men jag vet inte, det får ni bestämma.
För övrigt tror jag att det äntligen kan bli bra med en äventyrspark för främst barnen, som drivs i privat regi.
Kanske skulle man prata med Bert om att flytta ut Gröna villan dit ut. Med bra artister skulle det kunna bli bra drag där ute i skogen. Men det är kanske bäst att prata med Ingegerd först...
Skrivet 5 jan 2011 16:46 p.a. (Ej registrerad)
Nu ska jag o min familj infria nyårs löfte, nämligen flytta in till Lidköping. Vi känner inte för att betala skatt till en kommun som lägger pengar på den där "brädhögen". Det blev för jobbigt för S att ha ett parti som vill innevånarnas bästa, nämligen stoppa pengaflödet till MV. Näe, nu är det bara att lämna den här tråkiga kommun!
Skrivet 5 jan 2011 17:28 Katarina (Ej registrerad)
Mjaha...
blir det DUBBELT så dyrt nu då eller ska de dela lika på lönen tro?
Skrivet 5 jan 2011 18:45 putte (Ej registrerad)
Nä, nu flyttar vi härifrån, tröttnat på den här kommun för länge sen... Betala skatt för Bert ska få springa där ute o hålla lekstuga, nej..bye bye Götene, hej Lidköping, nu kommer vi...
Skrivet 6 jan 2011 08:13 JL (Ej registrerad)
Vad ska vi kommuninvånare göra för att bli hörda?! Vi vill inte ha ett kommunstyre som ser ut såhär. Vart ska vi göra oss hörda?
Skrivet 6 jan 2011 11:55 Utan styre (Ej registrerad)
Nu är det dags att byta namn på hela styret i centrumhuset: KFIB, Klubben för inbördes beundran! Sicken skit.
Skrivet 6 jan 2011 12:52 Särimner (Ej registrerad)
JL: Toppolitiker lyssnar inte på han, henne, dig eller mig (vi är inte tillräckligt fina/har inga titlar), dom lyssnar bara på större politiska grupper som inte går att manövrera bort, och då i sessionssalen där inte vi (förutom Bert) får uttala sig. Nu gick ju Kenth ut med "vi tar inte debatten" och dom har stängt medborgarkontoret ett par dagar, tänk dig vad det firas bakom gardinerna/fnissas åt Månsson/Vänsterpartister och MV-motståndare nu.
Skrivet 6 jan 2011 14:33 Mikael (Ej registrerad)
Särimner>>> Tjäna oss är väl det de gör. Om man hårddrar detta så måste även du inse att dessa partier motsvarar ca 80% av valresultatet. Enlig dig så skall de tjäna de andra 20%:en. Det här kanske blir riktigt bra, tänk om de kan ta det bästa från respektive part och göra något riktigt bra av det. Jobba på Kenth och Annmarie, hoppas båda två kan leda de sina till kloka beslut.
PS! ni som pratar om svågerpolitik och dyligt, lägg fram BEVIS för detta och inte kom med massa antaganden.
Skrivet 6 jan 2011 14:46 JL (Ej registrerad)
Särimner: Det är tröstlöst. Men en namninsamling eller något liknande borde väl någon som helst talan? Vi lever ju (även om man nu inte kan tro det) i ett demokratiskt samhälle.
Skrivet 6 jan 2011 16:11 Särimner (Ej registrerad)
Mikael: De som försökte få insyn i "Svågerpolitiken" kastades ju ut? -Tror du på fullt allvar att vem som helst kan skaffa fram bevis? Antaga är ju det enda vi har möjlighet till, vill du frånta oss den rätten med?
JL: Jag vet inte när/om jag tolkat den nya lagen korrekt, men jag har läst någonstans att om 10%(i Götenes fall ca: 1300 personer), begär omval, så är det EN möjlighet, jag är ingen jurist, men kolla gärna vidare på det, jag skriver gärna under!
Skrivet 6 jan 2011 17:14 Mikael (Ej registrerad)
Särimer>>> "Antaga är ju det enda vi har möjlighet till, vill du frånta oss den rätten med"
För det första vill jag inte frånta dig något.
För det andra, tycker du det är OK att kasta ur sig vad som helst bara för man antar saker. Om jag kommer ihåg rätt så tyckte du att det bara var folk som såg om sitt eget hus som är politiker, det kanske inte är undra på. De vill nog inte bli anklagade för vad som hälst av sådana som dig och dina "vänner".
Skrivet 6 jan 2011 17:58 Särimner (Ej registrerad)
Mikael: Jag har inga "vänner", jag utnyttjar bara min rätt att fritt och anonymt yttra mig ang den politiska kohandel jag upplever pågått/pågår i kommunstyrelsen.
Men jag antar att du med "vänner" menade de 997 som röstade på GF, och att de har försökt att "rota runt i grytan" har de ju knappast försökt göra någon hemlighet om. Nu insåg KS att en "granskning" inte skulle gå att försvara, och då väljer man det lättare alternativet: Dra en vals om att de känner sig försmädade..
Skrivet 6 jan 2011 20:35 Lars-Erik Svahn (Ej registrerad)
Särimner & JL. Ny grundlag och kommunallag för 2011. Bland annat förändringen att det numera krävs 10 procent av kommunens invånare för att få till en folkomröstning (tidigare var det 5 procent). Dock är den endast rådgivande. Man kan väl säga att demokratin har fått sig ytterligare en spark i ändan. Kommunfullmäktiga kan dessutom stoppa det genom 2/3 majoritet om de vill. På 16 år har det begärts cirka 150 folkomröstningar av medborgare runt om i Sveriges kommuner. Av dem har fullmäktige sagt nej till alla utom 13...
Skrivet 6 jan 2011 20:43 Patrik (Ej registrerad)
Jag tycker att det låter bra med en kommunledning som har 80 procent av rösterna bakom sig. Bara dom kan komma överens och kunna fatta beslut utan alltför långa debatter om småsaker. För övrigt kan ja inte fatta hur man kan vara så blåögd och satsa så mycket pengar tro att MV nånsin ska kunna gå med vinst. Men att kalla det för Bergstens projekt är ju helt galet. Beslutet att satsa på MV är ju taget i kommunstyrelsen med en klar majoritet där även sossarna var övervägande positiva.
Skrivet 7 jan 2011 09:43 K.Bom Ordf. (MIS) (Ej registrerad)
Jag önskar (M) i (S) regim lycka till.
Skrivet 7 jan 2011 10:07 Tänk possitivt (Ej registrerad)
Det här var lite skoj att läsa. Man kan bara säga en sak. Det är lätt att vara efterklok! Det kanske inte var rätt att satsa på MV men nu är det där. Det har skapat mycket "reklam" för Götene vilket faktisk kan vara positivt. Vi har hela Kinnekulle mm, fin natur och många möjligheter. Den finns redan. Bara marknadsförning, inga "skrytbyggen" åk på frislängen när Bert ska sälja in sitt. Kan ge en hel del payback. Hoppas nu ni lyckas samarbeta mellan "alla" partier och jobbar mot ett mål för kommunen!
Skrivet 7 jan 2011 10:45 Positivt tänkande (Ej registrerad)
Vilket gnäll. Se det positiva i det, Götene måste själva vara överens och sprida positivt om Äventyrslandet. Vilken bra reklam att prata gott om sin ort. Nu är det som det är gör det bästa av det och tydligen finns det någon form av rättvisa eftersom vi nu slipper GF och deras sandlådenivå med annons som ligger på femåringsnivå. Heja S.
Skrivet 7 jan 2011 13:07 Tomas (Ej registrerad)
Hur blir det med utredningen av denna härva? Det blir säkert inte av nu när de gått ihop med alliansen. Det blir för känsligt för vissa personer som sitter i fullmäktige. Det är beklagligt att det blir så, då lär de sig inget på detta fiasko. Vi har dock lagt ut cirka 100 miljoner på detta.
Skrivet 7 jan 2011 18:35 Särimner (Ej registrerad)
Tomas: Lyckas dom lura två partier, GF och V inkl tusentals väljare, så måste du väl förstå att dom lyckas lägga locket på hur många lik det än simmar därunder. Det kommer inte bli fler diskussioner om vart pengarna tog vägen, det är sånt vi bara kommer att få prata om vid köksbordet, ute på byn, här osv.
Positivt tänkande: "sprida positivt om Äventyrslandet". Så du tycker vi likt Bert också ska börja med falsk marknadsföring? jo tjena!
Säger bara: Stockholmssyndromet 2011, here we come!
Skrivet 7 jan 2011 18:45 Ryktet går i götene enligt tradition (Ej registrerad)
Ja, det är en enorm härva, man blir mörkrädd. Det är snart uppe i 170 miljoner har jag hört. Och den där Bert kommer säkert lura alla så vi får stänga alla skolor å servicehem i hela Götene.
Jag tror jag flyttar, men jag tror inte till skara.
Skrivet 7 jan 2011 22:42 m.c (Ej registrerad)
I nästa val tänker jag inte rösta i kommunvalet.
Skrivet 8 jan 2011 12:20 Särimner (Ej registrerad)
Ryktet: 74,4, (Still Tickin) räcker inte det?
Bert lurar ingen härifrån, "alla" vet att den mesta marken där ute är skyddad/fredad, så det enda han kan göra är att slänga upp något liknande plastborgen på den öppna åkern bredvid, och likt förra året försöka lura tyska turister, turister och de som kommer långt härifrån. Kanske hade gått förr när inte Internet fanns, men bara för att Bert inte kan använda dator, betyder det inte att Internet inte finns, folk gör research och prioriterar idag.
Skrivet 8 jan 2011 12:21 Särimner (Ej registrerad)
Han har ju redan börjat med: "Här vill Bert Karlsson bygga en barnpark inspirerad av böckerna om Bert och Sune.", "Entréhuset - Kinnekulleporten", "Klappa älgar på Äventyrslandet", "-Vi ska ta bort allt som har med medeltiden att göra" (Götenegillet kommer driva Medeltidsbyn) osv. Ok, enligt de senaste turerna ska det ju bli pannkakstekning på "Äventyrslandet", vi får väl hoppas att han lyckas infria det löftet iaf, pannkaka kommer det iaf med all säkerhet bli. Och politikerna har som i en ask.
Skrivet 8 jan 2011 12:26 Särimner (Ej registrerad)
Han har ju redan börjat med: "Här vill Bert Karlsson bygga en barnpark inspirerad av böckerna om Bert och Sune.", "Entréhuset - Kinnekulleporten" "Klappa älgar på Äventyrslandet", "-Vi ska ta bort allt som har med medeltiden att göra" (Götenegillet kommer driva Medeltidsbyn) osv. Ok, enligt de senaste turerna ska det ju bli pannkakstekning på "Äventyrslandet", vi får väl hoppas att han lyckas infria det löftet iaf, pannkaka kommer det iaf med all säkerhet bli. Politikerna har som i en liten ask.
Skrivet 8 jan 2011 16:28 Jeppe (Ej registrerad)
Det kommer inte att räcka med att vi får betala hela äventyret med våra skattepengar. Dessutom kommer nu huspriserna att rasa i Götene. Ingen vill flytta hit i denna skandalröra med Bert mitt i sörjan. Bevare oss väl för framtiden. Undrar fortfarande hur Bo Bergsten tänker ta ansvaret, som han sa sig göra. Vad menar han egentligen? Väntar på att få det klargjort från heder och Moralpredikanternas parti.
Skrivet 8 jan 2011 23:29 Skattebetalare i Götene (Ej registrerad)
Du är ju rolig du flygare som spyr galla över den enda som stått upp för sin rätt att klaga på sina medeltida grannar (Bert). Bergsten med sossar som kompisar (och Bert) har ju tagit över Götene, skit samma hur valet gick. Det ni gör är ju att SD får dubbelt så många röster nästa val.
Ingen ide att rösta i nästa val!
Skrivet 9 jan 2011 12:02 sten flygare (Ej registrerad)
Till E: Sysslar man med musikkonserter utomhus, som berör hundratal grannar och närboende och det visar sig att det är en närboende och alltid samma person som känner sig mer störd av verksamheten än de andra, så känns det naturligt att prata med den person inför planerande av nya musikarrangemang.
Skrivet 9 jan 2011 12:22 Murveln (opolitisk) (Ej registrerad)
Frågan om MV berör alla boende i Götene kommun och har blivit en mycket het politisk fråga, då hanteringen och de vidlyftiga affärerna med skattemedel med all rätta ifrågasätts.
Som en konsekvens av detta fick partiet GF mycket röster i kommunalvalet, då de lovade att ta itu med frågan å skattebetalarnas vägnar. Nu visar det sig att S genom kohandel med överlöparpartier i Götene åsidosätter valresultatet från i höstas.
Detta är inte respekt för demokrati/folkets väl - det är lokal diktatur!
Skrivet 9 jan 2011 15:42 Mikael J (Ej registrerad)
Fattar en del inte att all trovärdighet för ert "namn" försvinner när man häver ur sig vilken dynga som helst. (ingen nämnd och ingen glömd). Man kan tycka vad man vill om MV, Äventyrslandet, men att bygga sitt resonemang på påståendet att 20 procent av rösterna (V, GF) är mer än 80 procent kanske inte är helt normalt. Jag rekommenderar videon fem myror är fler än fyra elefanter. Tror faktiskt nivån ligger rätt.
Skrivet 9 jan 2011 17:40 Murveln (opolitisk) (Ej registrerad)
Sign. "Mikael J" skriver om trovärdighet för sitt namn. Bra att det togs upp, för det är en problemställning som flertalet av våra lokala politiker i Götene nu har att förhålla sig till, och då främst tidigare kommunalrådet Bergsten och nu Selmosson.
Och vad bra att liknelse gjordes vid programmet "5 myror är fler än 4 elefanter". Nivån på detta utmärkta barnprogram ligger skyhögt över den nivå som nämnda politiker lagt sig på i att hantera sitt kommunala uppdrag och ansvar för allmäna medel.
Skrivet 9 jan 2011 20:42 trötter (Ej registrerad)
Till Mikael
Jag har aldrig hört någon politiker säga att de är nöjda med utvecklingen/kostnaden av Äventyrslandet. Problemet är att det inte finns civilkurage nog att säga stopp när det inte finns mer pengar.
Det är ju detta faktum som gjort att situationen är/har blivit som den är.
Vad gäller svågerpolitik och bevis så lär vi aldrig få det "skriftligt". Men den finns - i alla kommuner!
Detta kommer du också att förstå när du har passerat "fem myror fyra elefanterstadiet".
Skrivet 9 jan 2011 21:01 Ove Nordström (Ej registrerad)
Mikael, du förutsätter alltså att 100% av den nya majoritetens väljare tycker exakt som sina partier i alla frågor. Dessutom gick alla dessa partier till val på att anläggningen skulle säljas så snart som möjligt. Demokratiskt?
Det värsta av allt är att man fattar beslut i ärendet och väljer att helt bortse från fakta. Då skall du också veta att jag argumenterar inte mot anläggningen, däremot handläggningen.
Skrivet 9 jan 2011 21:46 Särimner (Ej registrerad)
Mikael J: Man kan också "räkna" så här:
Förutom (över spärren) MP(0,74), så var de enda partierna som gick framåt i valet GF(6,32), V(1,72), just de partierna som inte får vara med, resten gick back.
Jag säger det igen:
-Du måste tänka på att de som röstar (S) och (M) ofta inte är "tänkande individer", utan röstar på de partierna av ren lathet, okunskap, tradition osv.
Jag säger inte att Götene kollapsar imorgon, iom det "ny styret", jag säger bara att svågerpolitiken har vuxit sig starkare.
Skrivet 10 jan 2011 11:27 Särimner (Ej registrerad)
Nu får väl både Anne-Marie Widegren (M) och Kenth Selmosson (S) kommunalrådslön, cirka 50 000/månaden antar jag? Kul att några få tjänar stora pengar på våra skattemedel som vi strör omkring oss. Tur är också att svågerpolitiken frodas här i Götene, annars hade väl till slut bara någon enstaka valt att engagera sig politiskt i den här byn.
Snart drar dom väl upp ett pris typ: Götene kommun - Sveriges bästa snöröjning ur bakfickan också, så dom kan motivera ännu lite mer deg i plånboken!
Skrivet 10 jan 2011 13:34 Mikael J (Ej registrerad)
Murveln>> Jag håller med, men kan inte vi som debatterar hålla oss lite mer nyanserade.
Trötter>> Jag tror heller inte någon av politikerna skulle ta samma beslut idag, Jag hoppas bara de gör det bästa av situationen.
Ove N>> Nej, tvärtom. Jag tror och hoppas att det är 100 procent av de röstande som inte tycker exakt samma i alla frågor.
Särimer>> Sorglig syn du har på dina medmänniskor. Så jag förstår din bitterhet.
Det andra behöver jag nog inte kommentera.
Skrivet 10 jan 2011 14:05 Min GF röst räknas inte (Ej registrerad)
Hur mycket dyrare blir det med två kommunalråd, det vill jag veta. Men det är klart som de skött MV varande eller icke, så är de ju absolut inte värda någon vidare lön.
Skrivet 10 jan 2011 21:22 Murveln (opolitisk) (Ej registrerad)
"Mikael J". Vad är det som ska vara mer nyanserat?! Sanningen är väl som den är, eller?
Vi boende i Götene är upp till öronen trötta på denna förlustaffär och vill ha en konkret lösning, gärna en konkurs så att eländet någon gång får ett slut. De enda som då är villiga att tillmötesgå denna önskan från folket är GF vilket på intet sätt är nytt utan väl känt. Men nej, Selmosson med "kompisar" serverar istället hela skiten på silverfat till den Bert på vår bekostnad, nu och framöver.
Skrivet 11 jan 2011 00:16 Ove Nordström (Ej registrerad)
Mikael, jag inbillade mig trots allt att det fanns något sånär seriositet i ditt inlägg men att döma av ditt svar så var detta helt fel.
Du skrev: men att bygga sitt resonemang på påståendet att 20 procent av rösterna (V, GF) är mer än 80 procent kanske inte är helt normalt.
Detta är en sanning med modifikation! Som jag skrev så gick de 80% ut med den falska förespeglingen att de ville sälja anl. så snart som möjligt. Så ditt påstående att 80% är mer än 20 är inte relevant i denna fråga.
Skrivet 11 jan 2011 00:21 Ove Nordström (Ej registrerad)
forts. till sign. Mikael.
Ett nyval däremot skulle kunna ge oss ett rättmätigt svar. Av någon anledning tror jag inte att de som sitter på "dina" 80% är så intresserade av detta just nu.
Det var inte ens 80% som röstade för arrendeavtalet i fullmäktige, hur nu det kan komma sig då med tanke på ditt sätt att resonera.