V vill ha nyval i Götene
Västerpartiet i Götene ställer sig utanför all teknisk valsamverkan, trots inbjudningar av både S och GF.
– Vi tycker att den situation som uppstått är förfärlig, säger Evalena Öman (V).
Relaterat
Fakta
Extra val
”Fullmäktige får besluta om extra val till fullmäktige mellan ordinarie val. Extra val ska hållas om minst två tredjedelar av de närvarande ledamöterna röstar för det.
Ett beslut om extra val får dock inte fattas förrän sex månader har förflutit från det nyvalda fullmäktiges första sammanträde.”
Vänsterpartiet ser på den nya blocköverskridande politiken som ett hån mot kommuninvånarna och mot valresultatet.
– De allierar sig för att bli av med oppositionen och där med den öppna debatten. Hur detta kan vara bra för Götene förstår vi inte, säger Öman som meddelar att Vänsterpartiet avstår det erbjudandet som Socialdemokraterna lämnat om platser i olika beredningar, nämnder och styrelser.
– Vi kommer jobba hårt utifrån våra två fullmäktigeplatser, säger Evalena Öman och berättar att de även tackat nej till ett valtekniskt samarbete med Götene framtid.
Det enda riktiga i den situation som uppstått skulle vara nyval, tycker Vänsterpartiet som inte alls håller med majoriteten om att det är bra för kommunen att politikerna är överens på förhand.
– Hade det funnits ett tillåtande debattklimat i kommunen hade Medeltidens Värld aldrig kostat oss så mycket, säger Öman.




















Senaste kommentarerna:
Skrivet 13 jan 2011 12:25 Särimner (Ej registrerad)
Jag håller med Evalena Öman (för en gångs skull;), ett nyval borde gynna alla politiska partiers trovärdighet och Göteneborna skulle med all säkerhet rösta efter förnuft istället för med hjärtat om så skulle ske. Dock tror jag inte det kommer att hända, det blir trots allt en hel del jobb för vissa, och det tror jag dom helst slipper om dom kan. Men om jag leker med tanken (nyval) så tror jag att det skulle bli en borgerlig majoritet igen, och det tror nog K.Selmosson också, så nope.
Skrivet 13 jan 2011 12:52 Nisse (Ej registrerad)
Vad är det som inte fungerar för er - det är ju ni som är oppositionen, så ni borde ju veta?
Skrivet 13 jan 2011 13:10 C.Morgan (Ej registrerad)
Men snälla sluta gnälla nu. Vi har ju en tokbred majoritet. Är inte det bra att man kan ta långsiktiga beslut? Det är ju så vi kan slippa en massa populistiska förslag som bara leder till oreda. Bra jobbat!
Skrivet 13 jan 2011 14:52 VÄGVALET (Ej registrerad)
KONFUNDERAD
Som nyinflyttad till Götene kommun, undrar jag varför det finns olika partier och varför man skall rösta i kommunvalet, när inte de ledande inom de berörda partierna respekterar valresultatet.
Jag ser detta förfarande som ett totalt förakt mot väljarna, och vad värre är, ett hot mot demokratin!
Kan det vara så att det gäller att få en attraktiv post som födkrok och att detta stjälper all tanke på vad väljarna tycker?
Är det bättre att bo i en grannkommun?
Flyttbenägen!
Skrivet 13 jan 2011 17:55 Svar till vägvalet (Ej registrerad)
Håller med det är ett hot mot demokratin, och förakt för de som röstade på GF! För j-----t. Nästa val blir det inte borgerligt och absolut inte s. Åhhh blir bara arg när man tänker på vårt styre här i Götene!!
Skrivet 13 jan 2011 18:20 gb (Ej registrerad)
Ni borde skämmas som ni bär er åt.
Skrivet 13 jan 2011 18:38 S=Svikare (Ej registrerad)
Nyval, ett bra förslag av V. Detta pratas det redan om ute i stugorna. ALLTSÅ Alternativ 1, nyval; Sätt igång och gör iordning namnlistor, så vi får skriva på. Alternativ 2; Dela upp Götene K mellan grannkommunerna. De som nu ska samregera vår kommun kommer visserligen inte att godkänna varken det ena eller det andra, men det blir inte roligt för dem att se vilket gensvar ett sådant försök skulle ge bland kommuninnevånarna. Ett stort SKÄMS till S, som svikit sina väljare så grovt!
Skrivet 13 jan 2011 20:18 IB (Ej registrerad)
Håller med föregående kommentar om att dela upp kommunen när det inte finns politiker som kan hantera pengar och åsikter på ett normalt sätt (typ medeltidens värld) det verkar som det är bättre att spara på välfärd och omsorg, skola. Avgå.
Skrivet 13 jan 2011 21:10 Särimner (Ej registrerad)
Vad skulle just du rösta på om det blev nyval, och varför?
Jag skulle rösta blankt!
Skrivet 13 jan 2011 21:19 Sven (Ej registrerad)
Håller med Öman det är det enda riktiga.Tyvärr tror jag det finns inte en chans.
Skrivet 15 jan 2011 08:21 Östen (Ej registrerad)
Hur kan man bära dig åt så, Kent S. Efter valet kan man bara köra över väljarna, bryta sin vallöften, spekulera med skattemedlen på nöjesparken som är ett högriskprojekt av värsta slag. Försöka få så många på sin sida som möjligt, majoritet mot partierna som har en annan åsikt. För ensam kan Kent S inte känna sig säker i sin roll, måste ha "vänner" omkring sig. Verkar sitta på fel post i hierarkin. Kurs för självförtroende kanske skulle passa.
Skrivet 15 jan 2011 21:02 Allanladd (Ej registrerad)
Nyval!
Nyval kan man ha till riksdag - men inte till kommunval.
Det borde vänstern i Götene känna till!
Så, det är bara att hålla ut i 4 år!
s-o ask
Skara
moderat
Skrivet 16 jan 2011 11:51 Lars-Erik Svahn (Ej registrerad)
Allanladd.
Du har fel, from 2011 är detta en möjlighet genom ny lagstiftning i kommunallagen. Kräver dock 2/3 majoritetsbeslut i KF. Så är det med det.
Att sedan etablerade politiker aldrig skulle gå med på det... är en helt annan sak som handlar om makt, svågerpolitik, låt gå principer och allt annat som infekterat politiken i Götene de senaste åren.
Lars-Erik Svahn
Centerpartist
Götene
Skrivet 16 jan 2011 15:34 Ove Nordström (Ej registrerad)
Svar till s-o- ask, Moderat i Skara. Det skulle inte skada om du läste på lite innan du kommenterade Vänsterns kompetens. Läs NLT:s faktaruta om extraval i anslutning till artikeln.
Skrivet 16 jan 2011 19:01 Särimner (Ej registrerad)
Hacka nu inte på "Allanladd", som moderat är det helt naturligt att inte vara påläst, och kommer man dessutom ifrån Skara, ja då kan det inte vara lätt.
Nyval kommer det inte att bli, politikerna här i Götene har redan talat om för oss medborgare att vi tycker det är rätt och riktigt att satsa på fantasiprojekt som gynnar enskilda näringsidkare (gärna familjära) och att kärnverksamheten ska komma i andra hand, allt annat är bara en "gnällspiksmentalitet" som inte förtjänas att ta på allvar.
Skrivet 17 jan 2011 14:54 VÄGVALET (Ej registrerad)
VÄGVALET
Vad jag som nyinflyttad konstaterar i debatten om kommunens styrande och dess "nya" intentioner, så är det ej för kommuninnevånarnas bästa, utan för egen snöd vinnings skull!
Talet om samverkan över blockgränserna ser jag däremot med "ögon utifrån" som en SKAMVERKAN!
Jag inser nu att flytten till Götene kommun ej motsvarade mina förväntningar på ett stabilt styre!
Men en familj mer eller mindre som klarar sig utan bidrag spelar väl ingen roll för de styrande om vi flyttar!
Skrivet 19 jan 2011 08:57 C.Morgan (Ej registrerad)
Alltid kul höra ett parti prata om val när man har en partiledare som säger öppet att han är kommunist... Kanske läge tala val med honom istället?
Skrivet 19 jan 2011 11:21 Lantis (Ej registrerad)
Att rösta med GF, MP, och SD. säger allt om V i Götene.
Vänsterpartiet skulle ställa sig utanför all teknisk valsamverkan med alla partier.
Vänsterpartiet såg blocköverskridande politik som ett hån mot kommuninvånarna.
Vad gjorde dom? Jo dom röstade med MP, GF, SD, plus en överlöpare från S i fullmäktigevalen!
Skrivet 19 jan 2011 16:40 Johan (Ej registrerad)
Lantis, dina korkade inlägg säger väl allt om dig. S röstade med SDs förslag om en ändring i vägplanen angående cykelvägar. S samarbetar alltså med SD? Tycker du bör göra dig själv och oss alla en tjänst och sluta med dina befängda anklagelser. Inga partier i oppositionen samarbetar. Att man röstar emot den sittande majoriten är väl dock ganska naturligt, eller? Att man röstar med någon gör en inte till samverkande partier.
Skrivet 20 jan 2011 02:04 Neutral (Ej registrerad)
Varför försöker den nya majoriteten S,M,C,FP,KD och MP manipulera valresultatet vid tillsättandet av nämnder och beredningar? Det är ju skrämmande att visa upp en sån arrogans mot väljarna!