GÖTENE Omvalet var olagligt
Förvaltningsrätten gör det klart att Götene kommunfullmäktiges beslut att återkalla samtliga förtroendevalda efter ombildandet av majoriteten i början av 2011 var olagligt.
Detta betyder att det fortsättningsvis är de första valen av kommunstyrelseledamöter och nämndledamöter som togs efter valet i höstas som gäller.
– Det känns jättebra, säger Evalena Öman (V) som överklagade de beslut som tog den 17 januari.
Läs mer i papperstidningen.




















Senaste kommentarerna:
Skrivet 2 mar 2011 08:10 Sven (Ej registrerad)
Hurra, hurra. Vi får tacka Evalena Öman, för hennes överklagan och tillrättavisning av fullmäktige. Det hjälper inte alla gånger att lyssna på de tre herrarna som bestämmer.
Skrivet 2 mar 2011 08:39 Särimner (Ej registrerad)
Hoppas att dessa ”kriminella” i kommunfullmäktige inte försöker sig på något sådant här i fortsättningen om dom har mage att sitta kvar. Att det kommer att bli svårare att bevisa myglet bakom Medeltidens värld/Äventyrslandet kinnekulle får vi väl bara leva med, där är det för många och för mycket pengar inblandade tror jag, men vem vet, en dag kanske Pandoras box öppnas och syndarna får stå sitt kast även i den soppan. Göteneborna må va gnälliga enligt de tre vise, men inte är de senila allihop!
Skrivet 2 mar 2011 09:15 Lantis (Ej registrerad)
Ropa i hej förrän du är över bäcken.
Det finns något som heter överklagan till högre instans.
Vilket troligen kommer att ske. Så vänta med dit hurrande.
Skrivet 2 mar 2011 09:32 Greve Frog af Groda (Ej registrerad)
Lantis: Du måste vara den ende här som anser att inga fel har begåtts. När inte ens förvaltningsrätten håller med dig... Jag är ledsen, men för att citera Voltaire "Den här skiten håller inte".
Skrivet 2 mar 2011 09:36 kenth (Ej registrerad)
Ständigt denna lantis som håller en dåres försvarstal men han håller i alla fall liv i debatten så inget ont utan att det för något gott med sej.
Skrivet 2 mar 2011 10:06 Strix (Ej registrerad)
Nu måste det bli ett slut på farsen i Götene och de inblandade är skyldiga oss kommuninvånare att ta sitt ansvar och avgå.
In med ny friska kandidater som kan skapa ordning i detta kaos som cirkus Selmosson har ställt till med.
Jag vill ha nyval
Skrivet 2 mar 2011 10:51 Ove Nordström (Ej registrerad)
Lantis, jag fick inget svar av dig i den förra tråden ang. följande: Vad skulle partierna kompromissa om när alla ville sälja?
Och alliansen som också lovade att de ville sälja parken var ju de som skrivit avtalen du skrev om. Varför gick då då ut med att de ville sälja parken i valrörelsen om detta var omöjligt med de avtal som redan låg och som de själva skrivit? Då liknar det ju mer bedrägeri än brutna vallöften.
Jag är ledsen men "din" form av demokrati luktar illa!
Skrivet 2 mar 2011 15:06 Viktor (Ej registrerad)
Äntligen någon rättvisa i Götene.
Tack!
Skrivet 2 mar 2011 16:48 Särimner (Ej registrerad)
Ove: Att alla partierna som du säger var överens om att sälja är etter värre, när verkligen ingen vågar stå upp för grundidén om en liten temapark på temat medeltiden <-- rätt skött = succé, så förstår man hur hur infekterat MV egentligen är. Att alla mer eller mindre håller varandra om ryggen när våra skattepengar (50 mil?) har försummats påminner mig om ett sektliknande beteende från kommunhuset.
Skrivet 2 mar 2011 19:15 Johan (Ej registrerad)
Lantis, din okunnighet vet inga gränser. För det första kommer en behandling av kammarrätten ta fruktansvärt lång tid. Om man sedan kollar in domsluten för övriga fall av exakt samma sort (Malung-Sälen, Skinnkatteberg osv.) så har kommunen inte haft en susning ens i kammarrätten. Vad skulle vara annorlunda den här gången? Vad är det förvaltningsrätten har misstolkat i den väldigt tydliga lagtexten enligt dig, mr. Juristlantis?
Skrivet 3 mar 2011 11:07 C.Morgan (Ej registrerad)
Ni är lustiga i ert argumenterande. Håller inte med lantis i sak men han har fullständigt rätt i att detta spektakel kan överklagas. En högre instans kan göra en fullständigt annan värdering och komma fram till ett annat beslut. I mitt fall ler jag var gång V pratar om vikten av demokrati när man har en partiledare som är öppen antidemokrat! JA han är eget uttalat kommunist!
Skrivet 3 mar 2011 11:19 C.Morgan (Ej registrerad)
Visserligen har ni rätt ni som belackar syndarna i KF. Håller med er att ett nyval är på sin plats. Men jag vill även att vår kommundirektör Roger Selmosson ställer sin plats till förfogande då han är grunden till detta spektakel. Det är hans grundidé.
Skrivet 3 mar 2011 11:20 C.Morgan (Ej registrerad)
Tillägg till min senaste. Menar alltså ärendet kring MV då allt detta grundas utifrån det spektaklet.
Skrivet 3 mar 2011 12:37 Greve Frog af Groda (Ej registrerad)
C.Morgan: Kul att se hur ideologiskt oinsatt du är när du hävdar att kommunism och antidemokrati är samma sak. I teorin är det tvärtom en av de mest demokratiska ideologierna även om alla kan appliceras på olika sätt i verkligheten. Vi vet inte hur ett rent kommunistiskt samhälle skulle ha sett ut då det inte funnits några i praktiken. Mig veterligen är Kuba det närmsta i praktiken, men jag är inte helt säker.
Skrivet 3 mar 2011 14:12 Särimner (Ej registrerad)
Nu när "alla får vara med och leka igen", så dröjer det nog inte länge förrän KS gör som Försäkringskassan och stänger igen, all konfrontation med invånarna (offren) ska undvikas, snart kan vi förmodligen se en ny skylt på kommunhuset: "Kan kontaktas på telefontid 08.00 - 08.30 varannan torsdag vid fullmåne. Hälsningar /Kommunstyrelsens ordförande - Kenth Selmosson med vänner".
Skrivet 3 mar 2011 19:05 C.Morgan (Ej registrerad)
Bäste Greve. Du menar alltså då att Kuba är ett bra samhälle där människor tillåts leva i frihet och göra som de vill under en förstående ledning? Jag kommer aldrig ge uttryck för något annat än hur verkligheten fungerar. det är sant att kommunism är för människans bästa och väl, där ger jag dig rätt. Men jag kommer alltid bekämpa kommunism!
Skrivet 3 mar 2011 19:45 C.Morgan (Ej registrerad)
Bäste Greve. Du menar alltså då att Kuba är ett bra samhälle där människor tillåts leva i frihet och göra som de vill under en förstående ledning? Jag kommer aldrig ge uttryck för något annat än hur verkligheten fungerar. det är sant att kommunism är för människans bästa och väl, där ger jag dig rätt. Men jag kommer alltid bekämpa kommunism!
Skrivet 3 mar 2011 22:01 Greve Frog af Groda (Ej registrerad)
C.Morgan: Nej, jag säger inte att Kuba är ett under av frihet men jag skyller det inte på ideologier. För övrigt finns det bättre sätt att bekämpa kommunism än genom att skälla på V i lokaltidningens kommentarer. Mitt förslag är att du antingen söker dig till ett politiskt diskussionsforum eller hittar ett parti att börja arbeta för. (KLP?) Dock är inte det här rätta platsen att diskutera det närmare på.
Skrivet 4 mar 2011 08:50 C.Morgan (Ej registrerad)
Herr groda. Visst har du en poäng i det du skriver men jag tänker ändå påstå att det är roligt när V talar om vikten av demokrati! Lika kul är det när kristdemokraterna kallar sig demokrater när man i samma ord hyllar sin gud, den allsmäktige ledaren....
Skrivet 4 mar 2011 09:32 Greve Frog af Groda (Ej registrerad)
Jag finner samma ironi oavsett parti i Sverige som talar om demokrati. I dagens blockpolitik finns inte intresse av att kämpa för den lille mannen utan makten har blivit ett egenmål.
Skrivet 4 mar 2011 10:32 Särimner (Ej registrerad)
Om jag får avbryta herrarnas dialog ett tag.
På Götene kommuns hemsida står det fortfarande att Bo Bergsten är Kommunstyrelsens ordförande, är det en egopryl eller har sidansvarig Beryl Gustafsson bara glömt bort att uppdatera informationen, eller har det rent av varit nya val igen, typ igår, är Bo Bergsten högsta hönset igen? Att inte valresultatet spelar någon roll för politikerna är ju en sak, men vi kan väl få veta vem som har vilken position i alla fall?
Skrivet 4 mar 2011 10:42 C.Morgan (Ej registrerad)
Du har vunnit min respekt Herr Groda!
Skrivet 4 mar 2011 15:15 Särimner (Ej registrerad)
Nu är hemsidan uppdaterad :)
kommunstyrelsen 2011-2014:
Ordförande: Kenth Selmosson
Förste vice ordförande: Anders Månsson
Andre vice ordförande: Ann-Marie Widegren
Nu kan man ju bara hoppas att Selmosson & Månsson kan för väljarnas skull hitta tillbaka till sina uppdrag och stötta varandra istället för att kasta paj. Alla kan begå misstag, lös detta nu gubbar!
Ta fram plan B för MV, sen lägger ni det åt sidan och gör det Socialdemokrater och GF'are ska göra, sköt kärnverksamheten!
Skrivet 5 mar 2011 09:20 Susanne (Ej registrerad)
Jag skulle kunna tänka mig att betala bara för att sitta med och lyssna när dessa tre ska bryta isen och gå vidare efter all pajkastning :-)
Skrivet 12 mar 2011 16:17 Majja (Ej registrerad)
När kommer det en offentlig ursäkt?
Eller är det som vanligt, herrarna sticker huvudet i sanden och låtsas att dom inte gjort fel?