Nytt bolag arrenderar Äventyrslandet
Götene kommun arrenderar ut hela Äventyrslandet Kinnekulle till ett nybildat bolag med Bert Karlsson som delägare. Avtalet kommer att löpa på tio år.
Relaterat
Kommunstyrelsen höll ett extrainsatt sammanträde under tisdagen där man tecknade ett så kallat ”Letter of intent-avtal”, en avsiktsförklaring.
I bolaget finns även en rad andra företagare som enligt Bert Karlsson kommer att tillföra värdefull kompetens. Där finns bland andra en mässgeneral och en marknadsförare.
Någon fast anställd personal kommer inte att finnas i parken och därmed är framtiden osäker för de 8,5 tjänster som finns i dag.
– Nu finns principöverenskommelsen och vi har hösten på oss att upprätta ett arrendeavtal, säger kommunstyrelsens ordförande Bo Bergsten (KD).
Någon option om köp efter de tio åren kommer sannolikt inte att finnas med i kontraktet även om det är politikernas önskan.
– Då hade jag aldrig fått med mig övriga intressenter och om vi ger ett bud på parken i dag, skulle det bli så lågt att kommunen aldrig skulle acceptera det, säger Bert Karlsson.
Bert Karlsson skissar redan på nya attraktioner som ska locka fler besökare, men vad som kommer först är att bygga den så kallade Drömstaden med uthyrningsstugor.
Husen var tidigare tänkt att ligga utmed Kinne-Vedumsvägen, men de ska nu uppföras i parken, mot grönområdet mot Rasta. Där blir också en camping. Denna investering sker i egen regi av det nya privatägda bolaget, som även köper marken.
Enligt politikerna ska inte några nya kommunala pengar sättas in i Äventyrslandet. Däremot kan det bli aktuellt med andra satsningar i området som kräver skattemedel för byggande av infrastruktur.
Eftersom det ännu inte finns något arrendeavtal finns det heller inga summor vad arrendet kan tillföra kommunen.

















Senaste kommentarerna:
Skrivet 31 aug 2010 16:42 M.G. (Ej registrerad)
Bra Bert!
Hoppas alla gnällspikar kan hålla tyst så att det nya bolaget kan få jobba utan att det hela tiden skall överklagas och gnällas.
Skrivet 31 aug 2010 17:44 Luttrad och Klarsynt (Ej registrerad)
M.G: Vadå "Bra Bert!"??
Det är ju Bo Bergsten som så att säga har mjölkat ur de skattepengar som går, det är så att säga dags att avsäga sig ansvar, inför valet så att säga.
Svågerpolitik bygger på att det så att säga inte märks, och nu är det fullbordat så att säga..
Det här var inte överraskande så att säga, de som från början var tänkta att tjäna på detta, har gjort det så att säga.
Tråkigt att vi blev lurade så att säga, men vi överlever så att säga.
Skrivet 31 aug 2010 19:01 Nisse (Ej registrerad)
Visst är det bra gjort av Bert, att tjäna en ordentlig hacka. Men att göra lönsamma affärer med Götene kommun är enklare än att stjäla godis från barn. Synd bara om alla skattebetalare i Götene som har betalat kalaset
Skrivet 31 aug 2010 20:02 Murveln (opolitisk) (Ej registrerad)
Inte helt oväntat gick Bert vinnande ur den här soppan. När Bergsten/ Selmosson lierade sig med Bert var utgången given, för när blåbär spelar poker med de stora pojkarna brukar det barka åt skogen. Detta politiska pokerspel lär snart synas i valresultatet för KD samt S.
Murveln har tyvärr dåliga föraningar. Något säger mig att sorgebarnet MV kommer att belasta oss i Götene under lång, lång tid framöver. Men; Stort grattis till Bert som fått en 70-miljoners anläggning i stort sett gratis:)
Skrivet 31 aug 2010 20:22 tveksam (Ej registrerad)
Till M.G Visst är det bra gjort av Bert, men det blir nog ingen fet inkomst för kommunen. Härlig inställning till det fria ordet har du också, du har svårt med att andra inte tycker som du. Att kalla alla för gnällspikar som har åsikter som inte passar dig visar bara okunnighet.....
Skrivet 31 aug 2010 20:53 Niclas Karlsson (Ej registrerad)
Kanske är det så att det är bättre för skattebet. att låta Bert ta över så slipper man förlora mer pengar? Det blir nog svårt att sälja något med oavbrutna förlustresultat. Var glada att det blir något av det till slut, vem vet kanske det kan bli riktigt bra för Götenes skattebet. Jag tror faktiskt inte att det tjänats pengar i parken än, men Bert verkar ju övertygad om att det fungerar, och med facit i handen har det ju kommit fler besökare på två månader i år än totalt tidigare. Lycka till Bert.
Skrivet 31 aug 2010 21:17 Romantiker (Ej registrerad)
Man hade något unik på gång, med kvalité och äkta hantverk. Någonting som nu är raserat av några som vill ha in mer plast och skräp. Ser ju rent för j-gt ut nu, mot den idyll som Medeltidens värld var på väg att bli.
Skrivet 31 aug 2010 21:29 Peter Nilsson (Ej registrerad)
Inga mer skattepengar skall satsas, säger de höga herrarna. Men vem skall betala infrastrukturen som kommunen får vara beredd att stå för? Är det ut herrarnas egna fickor, eller hur skall man tyda det. Kan det vara det lilla samvetet som finns kvar som visar sig nu i valtiderna. Hoppas verkligen att det dokumenteras skriftligt. En camping vid vattnet, jasså det där bruna som flyter där. Men det är ju vatten i alla fall. Tänk på stranddispens innan projekteringen, synd om det skall falla på det.
Skrivet 1 sep 2010 08:21 Holmestabo (Ej registrerad)
Gott att se att Skaras store son tar över. Det ända Götene klarar av är att gnälla och se i backspegeln. Satsningar brukar betala sig i längden, vågar man inget får man inget! Kör hårt Bert och lycka till med satsningen.
Skrivet 1 sep 2010 09:18 Göte Nebo (Ej registrerad)
Mänskligheten kan delas i två delar. En som går före och uträttar något och en som går efter och kritiserar...
Visst finns det alltid något som kunde gjorts bättre, när man ser i backspegeln.
Men tänk om alla genier som skriver negativt om parken kunde använda sin energi till något positivt! Alla ni som kan och vet allt, jobba politiskt. Ni borde ju vara en enorm tillgång för kommunen ;-)
Skrivet 1 sep 2010 09:26 M.G. (Ej registrerad)
Till tveksam.
Jag tror inte du är kompetent nog att avgöra om jag är okunnig eller ej.
Tror nog att jag har mer kunskap om vad som gäller för Äventyrslandet än det flesta som skriver insändare. Gnällspikar har alltid funnits i Götene och kommer alltid att finnas det kvittar hur besluten blir i kommunen. Jag har mina åsikter och dom står jag för och jag har inga bekymmer över vad andra tycker dom får tycka som dom vill.
Så kör så det ryker, Bert vi är många som tror på dig.
Skrivet 1 sep 2010 09:43 J.K (Ej registrerad)
Jag kan förstå att Göteneborna känner att de betalar, men om detta skapar 500 sommarjobb och turismen ökar med 100% kommer ni fortsätta gnälla då? Bert är bra på det han gör, var glada för att han satsar i Götene!
Skrivet 1 sep 2010 10:33 stefan (Ej registrerad)
Klart att det är en strategisk sätt att få bort fokus på Äventyrslandet K. i valet. De säger att de inte skall ge några mera kommunala pengar utöver de 60 miljonerna som hittills lagts ner, glöm ej deras åtagande mot borgenärerna och deras hyreskontrakt som inte är medräknat i detta och diverse infrastruktur, avstyckningskostnader. De som är intresserade av kommunens redovisning hör av er till medborgarkontoret och begär att de mailar eller får en kopia av Diarienr 10/Ks370. Finns bara ett parti GF.
Skrivet 1 sep 2010 10:54 Urban (Ej registrerad)
Bert är ingen duvunge, han ser sin chans att få arrendera Äventyrslandet till en låg kostnad på bekostnad av oss skattebetalare. Lägg ner skiten vi blir aldrig av med en massa kostnader som kommunen får ställa upp på, dom hittar säkert på andra nya ursäkter. Bert vill tjäna pengar på våra skattebetalare, detta är säkert hans målmedvetenhet med han ständiga ändringar och beslut med ägande små markbitar inne på Ä.L. Kommun har inte så mycket att säga till om för de vill bli av med denna felsatsning.
Skrivet 1 sep 2010 11:07 Anita (Ej registrerad)
Hur många gånger har ni politiker sagt att de inte skall lägga ner mera pengar på M.V. Hur skall vi tro på er egentligen. Ni borde lagt ner M.V för länge sedan då hade vi inte hamnat i detta läge. När det går med 15 miljoner i förlust så måste ni reagera men gör inte detta för er stolthet skull. Hade det varit era egna pengar ni lekt med så är det okej. Men det är våra skattepengar ni leker med. Välj rätt parti i höst så vi slipper ser detta igen något borde de ta lärdom av.
Skrivet 1 sep 2010 13:49 Mats (Ej registrerad)
Måste hålla med om att detta är ett spel för gallerian, när valet närmar sig så vill alla knipa efter ett halmstrå. Det är många herrar som gjort bort sig på M.V. Vi måste se verkligheten i denna satsning och vilka som står bakom den. Folket är inte så dumma så de går på denna felsatsning, det finns ju undantag tyvärr, men det bortser vi ifrån de är rädda för sina jobb och det är okej. Verkligheten är att det går med stora förluster som vi får med all säkerhet betala med våra skattepengar.
Skrivet 1 sep 2010 20:41 Murveln (opolitisk) (Ej registrerad)
I den här affären finns det bara förlorare förutom GG och några till. Förlorare är först och främst vi skattebetalare, Götenes s.k. politiker som tappat hela sitt anseende (ej GF), samt kommunen med all "badwill" som MV gett.
Vinnare av titeln "loosers" är dock Bergsten/ Selmosson som styrt kommunskutan på grund och lär så bli ihågkomna för detta. Den bondsluge Bert går nu och päser i tron om ett klipp, men den gamle lär bli varse om den iskalla verklighet som vilar över Götenes megaflopp:-)
Skrivet 1 sep 2010 23:50 Anders Månsson, GF (Ej registrerad)
Svar till Nicklas Karlsson: Besökare 2010 = 27 500, 2008 = 26 500, 2009 = 11 400. Det har alltså inte varit fler i år än båda föregående tillsammans, som du påstår. M.v.h.
Skrivet 2 sep 2010 08:22 Entreprenörs Troende (Ej registrerad)
Svar till Anders Månsson: Med tanke på att parken hållit uppe mycket kortare tid i år så kan man se det över ett längre öppethållande och då får man naturligtvis mer besökare, eller!?
Till alla gnällspikar. Vänta och se. Jag tror att många kommer att få äta upp sina ord om något år...
Skrivet 2 sep 2010 10:49 Gustaf (Ej registrerad)
Några tips till er framsynta entreprenörsvänner som så enträget väljer att kalla oss något mer skeptiska Götenebor för "gnällspikar". Passa på att släng iväg några snälla rader till Bert, han har säkert utrymme för era smarta investeringar i detta topprojekt. Varför inte köpa nåt av de andra sommarlanden som är till salu eller redan är nedlagda och igenvuxna? Eller väcka liv i hans "Fame World" i Köpstaden, var ju aningen olyckligt att det skulle behöva kursa redan före invigningen. Lycka till!
Skrivet 2 sep 2010 14:55 M.G. (Ej registrerad)
Till Murveln och alla andra som tror på G.F. ordförande
Be ordförande att han tala om vad han och Bert Karlsson kom fram till när de diskuterade MV. Tror inte han vågar säga vad dom kom överens om.
Skrivet 2 sep 2010 19:02 Anders Månsson, GF (Ej registrerad)
Kommit överens? Diskuterat? Jag har inte diskuterat Medeltidens Värld med Bert, eftersom han inte äger parken, det gör Götene Kommun. Jag har däremot blivit INFORMERAD om hans planer, liksom hela fullmäktige har blivit. Detta hände i januari i år.
Han sa då ingenting om hur detta skulle finansieras. Dessa planer har sedan ändrats! Motorbanan som Kenneth Hansen skulle finansiera ströks... Och ingen Köttexbutik har det heller blivit. Jag har senare fått reda på att allt skulle kosta 144 milj.kr.
Skrivet 2 sep 2010 23:11 Murveln (opolitisk) (Ej registrerad)
Ojoj. Någon känner sig tydligen trampad på lilla fossingen! Helt klart rör mitt och mångas uttalade stöd till partiet GF upp känslorna hos en del här på nätet. Mycket intressant!
Kommunen med Bergsten/Selmosson i spetsen byggde upp en anläggning som blev ett enda stort fiasko. De enda som konsekvent motsatt sig satsningen var just GF vilket är hedervärt. Nu plötsligt är allt deras fel, de anklagas för illvilligt och ljusskyggt samarbete med Bert. Är GF:s motståndare så desperata i valtider?
Skrivet 3 sep 2010 16:18 Callo (Ej registrerad)
Ge oss tillbaka våra miljoner så kan Bert göra vad han vill där ute....
Skrivet 3 sep 2010 16:27 Katarina (Ej registrerad)
Det är bra att Bert får sitta vid rodret! Han vet precis hur mycket och hur länge det går att göra pengar på en sån här grej... sen är det tack och hej!
Skrivet 5 sep 2010 09:00 Förbannad Skattebetalare (Ej registrerad)
Selmosson och Bergsten borde skämmas!
Den 19:e September kommer förhoppningsvis väljarna att komma ihåg detta. Växer Sossarna eller KD detta val ska jag baske mig flytta från den här kommunen! Då finns det bevisligen alldeles för dumma innevånare för att hoppet om en ljus framtid för Götene Kommun skall finnas kvar.
Skrivet 6 sep 2010 16:56 medeltida istid (Ej registrerad)
Till Entreprenörs Troende
Lycka till med långa öppettider. Jag kan åka förbi på kommunens fina, säkert snöröjda & betalda gator i vinter när du sitter i en kall koja och filurar på Medeltiden.
Det var kanske så det var tänkt att locka 50 000 besökare till några filmkulisser...
Skrivet 7 sep 2010 16:07 Entreprenörs Troende (Ej registrerad)
Till medeltida istid
Tänk vad inskränkt det kan bli om man inte öppnar ögonen en aning mer.
Jag vet med all säkerhet att ni kommer alla att bli förvånade om ett par år över Äventyrlandets (som det nu heter och inget annat) utveckling och höga besökarsiffror.
Men i mångas anda så skall väl att hela Götene självdö och bomma igen. Det finns ju för tusan inte ens en "riktig" restaurang. Nej inget nytt här inte det kan vara farligt!
Skrivet 8 sep 2010 09:08 Luttrad och Klarsynt (Ej registrerad)
Till Entreprenörs Troende
"Jag vet med all säkerhet att ni kommer alla att bli förvånade om ett par år". Vem har "frälst dig", är det Bert, Bo Bergsten eller kanske t.o,m M.G, ha ha.
"Äventyrlandets (som det nu heter och inget annat)". Nej, det heter Äventyrslandet Kinnekulle och inget annat, ett äventyrsland i mängden!
"Det finns ju för tusan inte ens en "riktig" restaurang". Tror inte ägarna till Taste håller med dig om det.
Dream on... :-/
Skrivet 8 sep 2010 14:09 Götenetroende (Ej registrerad)
Till Entreprenörs Troende:
Instämmer helt och klart med "luttrad och klarsynt" och tvekar starkt på att denne individ ens bor i Götene, dels på grund av påståendet att Götene inte har någon riktig restaurang, och dels på grund av dennes tro på detta mångmiljonfiasko till spektakel...
Skrivet 8 sep 2010 14:22 Kinnekulle (Ej registrerad)
Till Entreprenörs troende
Du skriver att det inte finns någon riktig restaurang i Götene men Äventyrsland har ju definitivt ingen i så fall.
Där är inte köken godkända för matlagning endast uppvärmning av halvfabrikat. Så vem ska betala för upprustning av de köken? Taste och många fler är restauranger i mina ögon, än uppvärmd halvfabrikat...