Medeltidens värld avvecklas
Bolaget Medeltidens Värld i Götene kommer att avvecklas.
Det beslutade styrelsen för bolaget vid ett extrainkallat sammanträde som hölls i torsdags kväll.
Stefan Pettersson är ordförande i bolaget och han menar att en avveckling är den enda åtgärd styrelsen kan jobba med, eftersom man inte längre får någon verksamhet att bedriva. Åtta anställda berörs och sannolikt kommer samtliga att varslas om uppsägning
Efter det inriktningsbeslut som kommunstyrelsen tog i tisdags, att arrendera ut hela anläggningen till ett bolag lett av Bert Karlsson, kallades styrelsen för Medeltidens Värld till ett extra sammanträde i torsdags kväll.
Stefan Pettersson förklarar att man nu är tvingade att se över sin organisation i och med att verksamheten ska få en annan inriktning.
– Vi beslutade att påbörja en avveckling av nuvarande verksamhet eftersom bolaget Medeltidens Värld inte längre kommer att ha någon funktion, säger han.

















Senaste kommentarerna:
Skrivet 5 sep 2010 12:42 Luttrad och Klarsynt (Ej registrerad)
"De va LÖNsamt så länge det varade"
Äntligen slipper vi skattebetalare betala miljoner per år till ett par stycken som går ute på en byggarbetsplats och släpar fötterna efter sig året runt.
Nu är det bara att hoppas att "Berts grej" går hem, att många går på det här med att han springer runt och visar upp modeller som inte har mycket med verkligheten att göra. Hellre att lurade turister får betala priset än vår kommuns kärnverksamhet.
Äntligen ett bra beslut, synd att de va de sista!
Skrivet 5 sep 2010 15:30 stig Johansson (Ej registrerad)
Nu har denna kommunala satsning kommit tills sist slut, otroligt med pengar har runnit bort. Detta oavsett hur det går för Äventyrslandet. Jag skulle önska en opartisk utredning om hela denna satsning. Vem tog fram förslaget att köpa dessa kulisser från Arn-filmen och vad grundade man alla siffror om 50 000 besökare på? Vem utformade hyresavtalet med "borgenärerna"? Jag vet bara det jag läst i kommentarer här på nlt.se och i tidningen. Försäljning av mark till Bert, också märkligt om det stämmer. Svar öns
Skrivet 5 sep 2010 17:33 Kinnekulle (Ej registrerad)
Jag håller med Stig Johansson att en opartisk utredning hur allt har gått tillväga är faktiskt dom styrande i Götene Kommun skyldiga oss kommuninvånare. Hur kan man tillåta att ha årsanställda med löner på 40-50 tusen? Det har ju inte funnits jobb året om. 20 miljoner som bara försvunnit till ingen nytta? Det borde ha kommit vård, skola, omsorg till gagn istället. Hur kan Bert få köpa industrimark för 20:- m2 av kommunen? Vad får ni andra ge tro? Pappren på bordet nu innan valet tack...
Skrivet 5 sep 2010 18:22 Murveln (opolitisk) (Ej registrerad)
Nej, Murveln tror inte att vi skattebetalare i Götene slipper undan så lätt. Enligt uppgift är kontrakt tydligen upprättade som garanterar hyra från kommunen för bl.a. borgen där ute i 20 år! Sedan lovar nu Bergsten att kommunen skall stå för ny infrastruktur vid den utbyggnad som den gode Bert avser göra. Stolleproven tar aldrig slut.
P.g.a. att Bergsten/Selmosson lekte storfräsare i event-branchen fick vi den närige Bert på halsen.
Skrivet 5 sep 2010 19:50 Stensson (Ej registrerad)
Nu fattas det väl bara att styrelsen har fallskärmsavtal på x antal milijoner...
Skrivet 5 sep 2010 21:59 Börje (Ej registrerad)
Bert har fått som han velat han kan själv bestämma vad han skall betala för arrende. Vem vill ha Äventyrslandet med Bert Karlsson som markägare och delägare i borgen, de andra blir bara marionetter. Tro inte kommunen kommer undan med detta. Kommunen är ju bunden av 20-åriga avtalet med piratborgen. Det kommer säkert visa sig att kommunen får betala för att Bert tar över anläggningen beroende av det 20-åriga avtalet. Mer utlägg för kommunen, ansvarar för infrastrukturen, står inte Bert för. Mer miljoner.
Skrivet 5 sep 2010 22:35 Gustaf (Ej registrerad)
Situationen med avsiktsförklaring och forcerade förhandlingar om arrende under pågående avveckling känns mycket olustig, personligen hade jag önskat en kontrollerad nedläggning följt av grundlig analys för att utreda alla turer, särskilt tomtförsäljningarna och kommungarantierna för Plastborgen, sen hellre sett försäljning än arrende. Det känns helt orimligt att föreställa sig att Bert (eller någon annan) är beredd att betala ett arrende vars storlek är nämnvärt i förhållande till investeringen...
Skrivet 6 sep 2010 07:13 Murveln (opolitisk) (Ej registrerad)
Håller helt och fullt med sign. "Gustaf", dock är jag inte förvånad vad som nu sker. Hela affären med MV har blivit en oerhörd belastning för Götenes "ledande" politiker, de önskar inget högre än att detta "äventyr" skall falla i evig glömska.
Tyvärr lär så inte ske. Det svek som skett mot det grunduppdrag våra folkvalda har lär vi minnas många val framåt. Till NLT:s moderator; Så farligt var inte avslutningen på mitt förra inlägg, det är "knorren" som gör helheten. Böjer mig dock i beslutet.
Skrivet 6 sep 2010 08:17 M.G. (Ej registrerad)
Som vanligt är det några få som spyr galla över något som dom varken har kunskap ett vetskap om
Skrivet 6 sep 2010 08:31 M.G. (Ej registrerad)
Svar till Stig Johansson och "andra":
En förstudierapport tog fram och presenterades den 8 oktober 2007.
Denna kan fås på Medborgarkontoret där ni även kan få alla andra uppgifter och beslut om Medeltidens värld.
Skrivet 6 sep 2010 11:26 "Die Dummen Schweden!" (Ej registrerad)
"Vad var det Vi sa!"
Skrivet 6 sep 2010 16:51 kanske entreprenör, men här? (Ej registrerad)
Vad är Götene kommuns pris på industrimark nuförtiden? Finns det olika prislistor för olika intressenter?
Skulle vara kul att få ett svar från kommunens stolta ledare. Gärna före valet...
Skrivet 6 sep 2010 17:13 Tore (Ej registrerad)
Svar till M.G. Den förstudie som presenterades 2007 är inte värt mycket idag. Den var, enligt flera kf-ledamöter, alltför dåligt underbyggd. Den har också reviderats en antal gånger. Det saknades bland annat ekonomisk kalkyl, bara hoppas på att pengarna skulle räcka. Resultatet ser vi i år, 2009 och 2008. Hjälper inte att få ut handlingar när underskott döljs i olika poster i resultaträkningen. Enbart för att dölja verkligt underskott. Du kanske kan vara behjälplig att få fram verklig fakta.
Skrivet 6 sep 2010 17:19 Gustaf (Ej registrerad)
Ja, "M.G." i stort sett alla trådar i denna följetong så "babblar du in", dina alltid till projektet helt okritiskt positiva kommentarer och de gentemot oss tveksamma spydiga dito upprepas som i ett mantra... Du tvekar ens inte att utan bevisning insinuera ex. mot A Månsson i GF... Om du är ett "internettroll", budbärare för någon intressent eller själv är profitör i sammanhanget är höljt i dunkel... Finns du på "riktigt" så lätta på förlåten, lovar att din trovärdighet ökar markant då...
Skrivet 6 sep 2010 21:05 stig johansson (Ej registrerad)
Till M.G. Vet ej om du räknade in mig i de som spyr "galla"? Men jag vidhåller att det finns fog för att göra en riktig granskning av hela denna otroligt dyra soppa. Jag lyssnade till K.F. möte i december 2008 då beslut togs om utökad låneram till Medeltidens värld. Beundrar den eller de lobbyister som så fullständigt hade lyckas med att övertyga dessa våra folkvalda. Jag utger mig inte för att vara någon ekonom, men under den kvällen så var inte kravet högt när det gällde det ämnet. Så upp med alla papper...
Skrivet 6 sep 2010 22:18 Kinnekulle (Ej registrerad)
M.G tycker att det är några få som klagar. Det är första gången jag överhuvudtaget kommenterar detta, det gör jag för jag kokar av ilska. Ska du starta en verksamhet eller företag då ser man till att ha ett bra underlag för om nya verksamheter är något att satsa på. Här verkar allt vara "genomtänkt" av icke företagare. Hur kan man godkänna så många årsanställda, det går och tickar lön fast parken inte är öppen. Man har väl personal efter säsong? Den verkar ju aldrig bli färdig heller. Alla är oskyldiga?
Skrivet 8 sep 2010 11:21 Luttrad och Klarsynt (Ej registrerad)
Till Kinnekulle
Närå, alla är inte oskyldiga, enligt Bo Bergsten så är det vårat (kommuninvånarnas) fel för att vi inte har gått dit, enligt Robert Jonsson är det vädergudarnas fel, och slutligen har du en liten skara med M.G i spetsen som insinuerar på att det är ett par gnällspikars fel, det är bara att välja vilket alternativ som passar dig bäst.
Skrivet 8 sep 2010 15:21 Luttrad och Klarsynt (Ej registrerad)
"Inte en enda anställd säger Bert"
Så gick det med dom visionerna om att det är viktigt för kommunen att unga ska kunna få arbete här i Götene.
Måtte det nu bara ta slut för Bo Bergstens politik och ständiga "balansgång", nu hinner vi kanske inte rädda något, men att låta KD få fortsatt förtroende vore att idiotförklara oss själva, min röst tillfaller GF eller blankt, så kom inte och skyll på mig sen, jag står för att jag "fegar" detta valet och håller mig i mitten.
Skrivet 8 sep 2010 16:59 Gustaf (Ej registrerad)
Jag delar helt uppfattningen att endast Götene framtid och faktiskt Vänsterpartiet står för en rimlig och konsekvent hållning i denna fråga. Särskilt efter den senaste vändan med den politiska enigheten kring avsiktsförklaringen om arrende har jag som aktiv i ett av de stora partierna all orsak till en ödmjuk attityd, men som övertygad motståndare till kommunens penningrullning och märkliga köpslående vill jag ändå råda "meningsfränder" oavsett partifärg, att innan valet kontakta "sin" kandidat.