Äventyrslandet minus sex miljoner
Den ekonomiska uppföljningen för Äventyrslandets sju första månader i år visar på en förlust på sex miljoner kronor.
Det är framförallt uteblivna besökare som gjort att intäkterna inte blivit som budgeterat, men även nybyggnationer har blivit dyrare än beräknat.
”Det som dragit iväg mest är Piratleken. Från ursprung 1,2 miljoner omräknades detta tidigt till cirka två miljoner. Slutnotan hamnar runt fyra miljoner”, skriver Äventyrslandets vd Robert Jonsson i den ekonomiska uppföljningen.
Bygget av Borgen har också stött på problem:
”Inte klar i tid, fortfarande inte klar. Man beslutade att inte måla den utvändigt, trots alla rekommendationer att göra detta. Effekten har blivit att puts ramlat av, glasfibern syns tydligt. Detta har gjort att ett glasfiberdamm ryker omkring och hamnar på människorna i och runt borgen”, skriver Robert Jonsson.
En slutsummering för hela säsongen väntas komma senare i höst.




















Senaste kommentarerna:
Skrivet 15 sep 2010 09:38 Jonas (Ej registrerad)
Jaha, då var vi där då.
Hur ställer sej partierna till detta.
Jag vet att alla politiker läser dessa kommentarer. Så låt höra nu vad som händer. Å inte nåt flum om att det ska säljas fortast möjligt, för det har väl vart ambitionen från start och nu står vi fortfarande där.
Hoppas att G-F står för ett omedelbart stopp forfarande. För då får ni min röst på söndag.
Skrivet 15 sep 2010 10:32 Vad var det vi sa.... (Ej registrerad)
Bra att detta kom fram före valet. Nu blir det Götene framtid som får våra röster. Är de styrande i högsta toppen i Götene blinda och döva för vad kommuninnevånarna säger och skriver?
Skrivet 15 sep 2010 10:35 Örjan (Ej registrerad)
Ha, ha! Detta är underbart att vakna till på morgonen!
Skrivet 15 sep 2010 12:11 GÖTENEBO (Ej registrerad)
Hur kan man förklarar årets förlussiffror för driften av äventyrslandet med byggandet av "piratleken" har kostat 4 miljoner istället för budgeterade 1,2 miljoner? Byggandet av piratleken är ju en investering med naturlig avskrivning på rimligtvis 10 år vilket då påverkar resultatet med en förlust på 400.000 kr årligen.
Kan man få en utförlig förklaring av de ansvariga vad som orsakat en förlust på 6 miljoner.
Skrivet 15 sep 2010 12:29 Sorro (Ej registrerad)
Precis det resultat vi med sunt förnuft kunnat förutspå. Men se upp, Götene Framtid, vilka är det och vad för kompetens besitter dessa personer, nej tänk er för. Annars blir det ur askan in i elden. Personrösta i stället, kryssa för rätt namn i valet. Tänk efter före.
Skrivet 15 sep 2010 12:46 Håkan (Ej registrerad)
Hur kan styrelsen sitta kvar med den uppenbarligen dåliga styrningen av bolaget. Kanske hade varit läge att undersöka hur den dagliga styrningen hanteras innan ytterligare 6 mille runnit ur bolaget?
Skrivet 15 sep 2010 13:03 Anders Månsson, GF (Ej registrerad)
Vi ville ha ett omedelbart stopp redan i december 2009. Men de andra beslöt att satsa ett år till, för att försöka vända trenden.
Tyvärr fick vi rätt...
Skrivet 15 sep 2010 13:53 Jonas (Ej registrerad)
Jadu Sorro... Vad för kompetens besitter dom andra då? Förhoppningsvis kommer detta valet få etablerade partier att vakna till och inte bestämma över deras väljares huvuden när det gäller investeringar och risktaganden som ligger helt utanför deras kommunala åtaganden. Sköt kommunal verksamhet och inget annat.
Skrivet 15 sep 2010 14:29 Jonas (Ej registrerad)
Bra Anders att en av våra politiker inte bara läser utan svarar också.
Men hur blir det nu då Anders. Jag har inte sett vare sej arrendeavtal eller hyresavtal av den så kallade borgen. Men trenden ser ut som att "Arnbyn" kommer att somna in om det inte tillförs mer av "våra "pengar
Om GF har möjlighet att efter valet få bestämma, går det att begära bolaget i K.K eller vad kommer att ske.
Skrivet 15 sep 2010 14:42 Patrik (Ej registrerad)
Det som är så konstigt är att i stort sett alla utom politikerna, var helt övertygade om att det skulle gå ungefär så här. Helt otroligt. Tänk vad mycket annat som kunde byggts istället. En utomhuspol vid badhuset t.e.x.
Skrivet 15 sep 2010 15:30 Jonas (Ej registrerad)
Bra Anders att en av våra politiker inte bara läser utan svarar också.
Men hur blir det nu då Anders... Jag har inte sett vare sej arrendeavtal eller hyresavtal av den så kallade borgen. Men trenden ser ut som att "Arnbyn" kommer att somna in om det inte tillförs mer av "våra "pengar.
Om GF har möjlighet att efter valet få bestämma, går det att begära bolaget i konkurs eller vad kommer att ske?
Skrivet 15 sep 2010 15:38 Upprörd Götenebo (Ej registrerad)
Kan inte styrelse och driftledning komma med en rimlig förklaring till det stora driftunderskottet på 6 miljoner kan jag inte göra annat än att totalt inkompetentförklara hela ledningen och dess styrelse. Exakt som gjorts av flera skribenter och krönikörer i media den senaste tiden av HQ banks styrelse och driftledning.
Men där är det inte skattepengar som använts vidlyftigt. Utan privata investerare som frivilligt tagit en risk, vilket onekligen är en viss skillnad.
Skrivet 15 sep 2010 16:26 Anders Månsson, GF (Ej registrerad)
Svar till Jonas:Alternativ 1: Först ett seriöst försök att sälja parken. Bert har ju redan sagt nej till att köpa...
Alternativ 2: Kolla om Bert verkligen är villig att stå för driften, vid uthyrning. (inga kommunala bidrag)
Alternativ 3: Se fullmäktiges protokoll på från 14/12 -09 vårt förslag om att medeltidsföreningarna tar över.
Skrivet 15 sep 2010 17:45 Karl (Ej registrerad)
"Sorro" Tänk efter och se upp du själv istället. Du har uppenbarligen övervärderat begreppet personröstning. Man röstar i första hand på parti, i andra hand på personer. Då Götenes Framtid är det enda parti som står för ett garanterat stopp för det hela så blir det givetvis en röst på dem. Att deras partimedlemmar skulle ha mindre kompentens låter dessutom oerhört tendensiöst. Att du själv är en svartmålande politiker i ett annat parti är ganska uppenbart.
Skrivet 15 sep 2010 18:08 Gustaf (Ej registrerad)
Instämmer helt i att ledande politiker borde finnas med i NLT-dialogen. Själv är jag nöjd med min placering som ny på valsedeln men får jag råda vill jag föreslå direkt nedläggning av verksamheten, försöka nå en för kommunen bra uppgörelse med delägarna till mark/borg, sen genomföra en oberoende analys/utredning, slutligen försöka hitta en framtid för området, personligen är jag mycket skeptiskt till kommersiell fortlevnad, men självklart öppen för realistiska förslag.
Skrivet 15 sep 2010 21:01 Murveln (opolitisk) (Ej registrerad)
"Glasfiberdamm ryker omkring och hamnar på människorna i och runt borgen".
Ja, det fattades bara detta! Glasfiber grövre än 5 mymeter, belagda med epoxi/fenolformaldehydharts kan ge allergi, eksem samt hosta vid inandning. Förhöjd frekvens av lungcancer har konstaterats hos arbetare med glasfiberdamm, djurförsök påvisar tumörframkallande egenskaper o.s.v.
Vilken fin miljö ni ordnade till därute! Samtliga barn som sprungit i och runt borgen har blivit utsatta för skadliga ämnen. Skandal!!
Skrivet 16 sep 2010 09:58 Hasse (Ej registrerad)
Tack NLT, äntligen börjar omfattningen av äventyret vid gamla soptippen gå upp för mig! Har som många andra kommunmedborgare tidigare invaggats i falsk trygghet via de dimridåer som lagts ut.
Som jag nu uppfattar det kommer alltså kalaset att stanna någonstans runt 80 miljoner skattekronor inräknat årets förlust och avvecklingskostnader, samt åtagandet på 16 miljoner till finansiärerna av borgen. (800.000 per år i 20 år)
Det känns bra att detta kommit fram nu även om det är i elfte timmen!
Skrivet 16 sep 2010 11:05 Coyote (Ej registrerad)
Läste med fasa Murvelns inlägg. Här uppdagas ett oerhört miljöbrott. Att människor på sin fritid exponeras för ämnen som i arbetsmiljölagen är hårt reglerad. Detta är en skandal utan dess like, i synnerhet när det gäller en en lek och fritidspark som har inriktning på barnfamiljer. Vad gör kommunen?
Skrivet 16 sep 2010 11:54 Optimist (Ej registrerad)
Väldigt bra att satsningen på MV inte lyckades. Nu kan Göteneborna återigen sätta sig på cafét och handla på Ica-rätt utan rädsla för att okända personer ska besöka deras ort.
Nä, seriöst var det väl synd att detta projekt inte lyckades när Götene för en gång skull vågar satsa på nåt som kan locka turister.
Detta blir en dyrköpt erfarenhet, men bara att ta lärdom av misstagen och hoppas att andra satsningar blir bättre och med rätta medel.
Lycka till!
Skrivet 16 sep 2010 13:24 Tore (Ej registrerad)
Undrar när Medeltidens värld ska betala arrende för de år som varit och all skog som de har tagit ner, för än så länge har de inte betalt. Bergsten lovade att M.V skulle betala retroaktivt. Det är som vanligt i denna härva, kommunen får stå för pengarna.
Skrivet 16 sep 2010 15:37 Agnes (Ej registrerad)
Typiskt Götenes politiker att aldrig kunna inse att man gjort något galet utan istället köra på och förstöra miljon efter miljon. Ser man tillbaka ett antal år så har ju kommunen även i andra uppmärksammade fall gjort på samma vis och förstört skattemedel på ett totalt oansvarigt sätt. Ren förskingring vill jag kalla det. Än mer förvånad blir man när politiker från samma kommun och som medverkat till förskingringen under åren ställer upp på riksdagslistan. Då slår vi nog Grekland i dålig ekonomi.
Skrivet 17 sep 2010 07:36 Jonas (Ej registrerad)
Ja, då är det fredag innan valet...
Fick svar av en politiker, bra Anders. Hälsa dom andra att det är svagt att inte kommentera trots att dom läser dessa kommentarer. Flera gånger i veckan +1 röst till GF.
Skrivet 13 aug 2011 01:39 Ove Nordström (Ej registrerad)
Vad var det då som kostade 11 miljoner de fem sista månaderna av året? Slutnotan hamnade ju på minus 17 miljoner.