Lärare upprörda över
skolchefernas förslag
Skolchefernas förslag om 40-timmars arbetsvecka för lärare rör upp känslorna på skolor i Lidköping.
Relaterat
– Vi lärare angrips alltid, det sägs aldrig något positivt, menar Lena Eriksson på Vinningaskolan.
– Det känns som att det är bättre att vara i skolan när eleverna är där, menar David Lugner, lärare på Rudenschöldskolan. David Lugner ser dock vissa fördelar med 40-timmarsvecka.
Lidköpings fackliga företrädare för lärarna gör tummen ner.
Bo Källström, ordförande i Lärarförbundet, betonar att det är som mest att göra för lärarna när eleverna är i skolan.
– Då måste det också finnas tid när den bäst behövs.
Roy Karlsson, ordförande för Lärarnas Riksförbund, funderar på vad lärarna ska göra på skolan när eleverna har sommarlov.
– Vi kan inte planera höstterminen eftersom eleverna ska vara med i det arbetet.

























Senaste kommentarerna:
Skrivet 19 mar 2010 11:06 Hmmm (Ej registrerad)
Självklart skall man jobba 40 timmar om man har betalt för det. Så funkar det faktiskt för alla!
Skrivet 19 mar 2010 12:32 Vårdanställd som jobbar heltid (Ej registrerad)
Håller helt med Hmmmm.... Självklart skall man befinna sig på sin arbetsplats när man jobbar och inte en viss del hemma då det inte gå att kontrollera om arbete görs. Detta är en självklarhet för nästa alla som jobbar. Sen kan man använda en del av sommaren när eleverna inte är i skolan till självstudier för lärarna samt uppdatering av förändringar i samhället för att öka kompetensen. Kanske lite studiebesök på en del arbetsplatser inte heller vore helt fel.
Skrivet 19 mar 2010 13:50 Akademiker (Ej registrerad)
Det är sorgligt att allt för många som ej är lärare eller insatta i denna fråga uttalar sig då de tycks tro att lärarejobbet är som vilket som helst. Det är ett oerhört komplext yrke som kräver planering genomförande utvärdering hela dagen! Detta samtidigt som man ska uppfostra våra elever till dugliga medborgare som tar samhällsansvar utifrån kursplaner och styrdokument.. Tro mig, jag är inte emot 40-timmarsvecka i sig men jag inser att om den ska komma till sin rätt måste fler lärare anställas!
Skrivet 19 mar 2010 14:19 Sjs (Ej registrerad)
När de flesta går hem från jobbet har dom slutat jobba. Läraren får oftast prata med föräldrarna på kvällstid när det behövs för att föräldrarna har svårt att ta ledigt från jobbet. Man sitter på möten med Socialen eller andra instanser på kvällarna.
Om planeringstiden ska läggas efter skoltid för att de ska umgås mer med sina handledarelev så får man se till att schemalägga det för det finns inte en "unge" som frivilligt offrar sin rast för att prata med sin lärare. Om så.... Då är ju tanken bra.
Skrivet 19 mar 2010 15:36 Lärarstuderande (Ej registrerad)
Håller helt med Akademiker. Att det är folk utanför läraryrket som kan påstå en så befängt sak som att lärare inte gör sina 40 timmar fullt ut bara för att man inte gör dem på skolans mark! Att en lärare sedan offrar sin lediga tid i hemmet till föräldramöten, rätta prov och så vidare som resulterar i betydligt fler än 40 timmar i veckan är det kanske inte så många som tänker på. Med den planeringstid en lärare har minskar kanske kvalitén på elevernas utbildning. Och då måste det ju in fler resurser...
Skrivet 19 mar 2010 17:42 Pippi (Ej registrerad)
Kära hmmmm....
Lärare gör 45 timmar i veckan, det är därför vi har sommarlov! 5 timmar/vecka genererar kompledigt, så självklart gör vi redan över 40 timmar, precis som alla andra!
Skrivet 19 mar 2010 18:21 Brittis (Ej registrerad)
Det är klart vi jobbar full tid - 35 timmar på arbetsplatsen och 10 timmar hemma (så kallad förtroendetid) och detta innebär att vi kan vara lediga på loven. Vill du ha dessa villkor så är du varmt välkommen i kollegiet! Jag skulle vilja se den lärare som vill rätta prov, förbereda lektioner och genomföra vidareutbildning direkt efter en lektion med närmare 30 elever som kräver 110% uppmärksamhet. Vill du göra det så kan du gärna överta mitt arbete för då slutar jag och många andra arbeta.
Skrivet 19 mar 2010 19:10 Lärare (Ej registrerad)
Min man vet att många veckor innebär 50+ timmars arbete - men till 40 timmars lön och nu ovett från oinsatt folk som inget vet. Och inte kan jag berätta för folk hur jag lägger ner min själ i att ta hand om "mina barn"/elever som inte så sällan har problem hemma och därför inte orkar i skolan. För många barn beror tillvaron på en lärare som finns där för dem.
Detta måste ske medan de går i skolan. Men ta bort loven även för dem - och se hur de bryter ihop - om det är "hållbar utveckling"?
Skrivet 19 mar 2010 21:49 Lärare (Ej registrerad)
Det största problemet är att de som inte arbetar som lärare inte förstår vad yrket innebär. De tror att läraryrket fortfarande är som det var "förr i tiden".
Kom gärna på ett besök en vecka så får ni se hur vi har det.
Skrivet 19 mar 2010 22:37 Lärarstuderande igen... (Ej registrerad)
EXAKT! Och vad än folk tror om att lärarna inte jobbar tillräckligt för den saken också! Vårat jobb är ju att vara där för barnen, för eleverna. Får ofta frågan från gamla lärare om de inte "avskräckt" mig från att välja att bli lärare, när faktum är att jag blankt struntar i de dåliga arbetsförhållandena! Jag vill ju bli lärare för barnens och elevernas skull, och mina lärare inspirerade mig till det för att de gav det lilla extra. Helt otroligt att läraryrket blir utsatt för dessa påhopp...
Skrivet 20 mar 2010 11:39 Lärare (Ej registrerad)
Till "Lärarstuderande":
Jag lovar dig att den dag du får uppleva mötet med en före detta elev som gråtande förklarar att du varit den som förändrat en hopplös situation och gett livet en helt annan inriktning - då finns det ingen löneavi i världen som betyder mer!!!
Sånt händer dock bara engagerade lärare.
Skrivet 20 mar 2010 12:59 Bo (Ej registrerad)
Tack, gärna 40-timmars reglerad arbetstid. Vinnare skulle bli lärare, förlorare skulle bli arbetsgivarna. Detta förutsatt att inte lärarna gratis fortsätter att ta med sig arbetet hem och vara tillgängliga hemma. Med helt reglerad arbetstid skulle även lärare få rätt till reglerad ledig tid, nattvila, veckovila, rätt till övertid, faktisk möjlighet till sjukskrivning, spara semester, ta ledighet under terminer, kunna kräva arbetsplatser och arbetshjälpmedel. Etc.
Lärare
Skrivet 21 mar 2010 13:07 AJ (Ej registrerad)
Whats the problem? De flesta har 40-timmars arbetsvecka utan övertidsersättning. Så välkommen till verkligheten. För mig är det självklart att göra mitt jobb bra, sen om det krävs 40, 50 eller 60 timmar per vecka är ju ointressant. Börja se ert jobb som något meningsfullt och som ert intresse och inte bara något som ska ge er lön för 40 timmar per vecka. Passar det inte byt jobb.
Skrivet 21 mar 2010 13:32 M med 40-timmarstjänst (Ej registrerad)
Jag är gymnasielärare med 40-timmarsvecka. Att vara på skolan 40 timmar innebär att alltid vara tillgänglig för elever, föräldrar, kollegor - vilket låter bra. Men rättningsarbete, planering, utvärdering osv kräver sammanhängande, ostörd tid. Tyvärr ser inte vår verklighet ut så utan man får en kvart här och där. Detta resulterar i flera timmars obetalt kvällsarbete - varje vecka - för att undervisningen skall hålla måttet. På loven kämpar vi sedan för att komma ikapp med all dokumentation.
Skrivet 21 mar 2010 13:54 M med 40-timmarsvecka (Ej registrerad)
AJ- Ingen blir lärare för lönen, statusen eller möjligheterna att göra karriär. Många drivs av en önskan att göra ett bra jobb- som är meningsfullt och som kanske gör skillnad för någon.
Men du har fel i att det inte spelar någon roll om man får jobba 60 timmar. Dels hjälper jag ingen om jag bränner ut mig och dels har jag barn som jag vill vara närvarande för. I skolan ser vi allt för ofta vad som kan hända med barn som lämnats för mycket åt sitt öde. Byta jobb? Nej, jag vill göra det bättre!
Skrivet 21 mar 2010 17:55 Bo (Ej registrerad)
AJ.. Menar du att du kan arbeta 41 eller för den skull 60 timmar en vecka utan att varken få betalt eller kompensation motsvarande tid?! Om inte, jobbar du ju ideelt och / eller har ett mycket dåligt fack. Om man efter gängse regler skall schemalägga ett lärarjobb skulle det klassas som ett skitjobb eftersom man behöver arbeta även på kvällar och helger och då brukar gälla både skiftestillägg i pengar och kortare arbetstid än 40 timmar/vecka. Ja, många lärare skulle vilja byta jobb.
Skrivet 21 mar 2010 18:39 Bo (Ej registrerad)
M.. Arbetsgivaren utnyttjar lärarnas lojalitet. M.. om du nu har 40 t/v reglerad tid så är det förståeligt att du tar med arbetet hem, men likväl fullständigt fel. Frågan är varför du gör det, kanske för att de andra lärarna gör det? Att ni i praktiken tvingar varandra och att det är en norm att trots full arbetstid fortsätta jobba gratis. Vi lärare måste börja vara lojala mot varandra och säga stop. Arbete i skolan skall inte vara ett oavlönat kall.
Skrivet 21 mar 2010 21:44 Sjs (Ej registrerad)
Vi KRÄVER låter precis som om vi bodde i ett diktaturland. Vi önskar... och vi skulle kunna tänka oss att ni arbetade på detta viset...
Vet ni hur många fredagskvällar (timmar) när jag äntligen får tag i föräldrarna jag sitter och pratar för att deras barn ska lyckas komma in på sin linje.
Hur kul tycker min familj att det är?!
Skrivet 21 mar 2010 23:05 Frågande (Ej registrerad)
Tiden: Det ska finnas en studie som påvisar att den effektiva arbetstiden är runt 32-33 timmar i veckan oavsett om man mäter i Sverige eller i Japan trots att man är många fler timmar på arbetet i Japan (Jag hittar den tyvärr inte just nu.)
Så frågan är hur effektiv arbetstiden mellan 40 och 45,5 timmar är? För övrigt tänker jag detsamma om läkare med flera.
Skrivet 22 mar 2010 16:36 realism på DLG (Ej registrerad)
Se Aftonbladets artikel "Kontorslandskap dåliga för hälsan" från 22/3 2010. Finns flertalet forskning i ämnet som visar samma resultat, men detta kanske inte gäller Lidköping..? Undrar om skolcheferna sitter i kontorslandskap där det springer folk i hela tiden, eller om de har egna, tysta kontor som man kan fokusera sig i och få arbetsro...för det existerar inte hos oss. Signatur "Bo"-jag håller med dig i samtliga inlägg.
Skrivet 23 mar 2010 08:16 Lärare sen 8år (Ej registrerad)
I stället för att gnälla i sin missunnsamhet om att lärare har olika "lov", så kan man först ta reda på fakta hur loven utnyttjas.
Det senaste sportlovet ägnade jag t.ex åt att rätta prov, förbereda lektioner. Hur många av era gnällspikar jobbar på sin ledighet? Lägg därtill att vi lärare är inte lediga när vi kommer hem från jobbet. Vi måste vara tillgängliga för elever och föräldrar.
Sen kan ni resten FAKTISKT också kräva åtta veckors ledighet om ni jobbar 45 timmar i veckan.
Skrivet 23 mar 2010 13:58 Lärare sen 8år (Ej registrerad)
I stället för att gnälla i sin missunnsamhet om att lärare har olika "lov", så kan man först ta reda på fakta hur loven utnyttjas.
Det senaste sportlovet ägnade jag t.ex åt att rätta prov, förbereda lektioner. Hur många av era gnällspikar jobbar på sin ledighet? Lägg därtill att vi lärare är inte lediga när vi kommer hem från jobbet. Vi måste vara tillgängliga för elever och föräldrar.
Sen kan ni resten FAKTISKT också kräva 8 veckors ledighet om ni jobbar 45 timmar i veckan.
Skrivet 23 mar 2010 14:04 Lärare sen 8 år (Ej registrerad)
AJ Att du är arbetsnarkoman ska inte sättas som norm för den stora delen av befolkningen. Intressant nog, samtidigt som så många tycker att vi har det så bra, så är det ingen som vill byta med oss.
Ett av problemen med läraryrken är att den bränner ut lärarna. Många slutar just därför.