Tvingas leva utan inkomst
5 000 kronor i hyra och inga pengar från varken försäkringskassan, arbetsförmedlingen eller socialen. Det är verkligheten för gravt synskadade Mariah Sethsen och Mikael Haraldsson i Lidköping.
– Vi anses ha full arbetsförmåga, vilket vi inte har. Ingen av oss ser något. Det är ytterst få jobb man kan klara då, säger Mikael.
Mariah är 28 år och Mikael är 30. Båda har under många år haft aktivitetsersättning från försäkringskassan. Det är en ersättning för unga från 19 till 29 år som inte kan arbeta heltid på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning. Den som har aktivitetsersättning får även bostadstillägg.
För Mikael gick aktivitetsersättningen ut förra året, eftersom han fyllde 30. Sedan dess har han haft en del praktikjobb genom arbetsförmedlingen med aktivitetsstöd. Det senaste tog slut den 19 september. Nu ägnar han all energi åt att söka jobb och får under tiden ingen ersättning alls.
Mariah, som haft en del praktikjobb under åren, visste att hennes aktivitetsersättning för perioden gick ut den sista juni. Hon ansökte om förlängning i maj, i god tid som hon brukar göra. I juli kom inga pengar. Handläggaren sade att prövningen var försenad, men det skulle bli beslut i september. I måndags fick hon avslag. Motiveringen är att det inte finns några medicinska skäl för fortsatt aktivitetsersättning. Synskadan är inget sådant skäl.
– Jag tycker det är konstigt att de bara kan utförsäkra mig utan några pengar alls, säger Mariah.
Hon har redan varit utan ersättning och bostadstillägg i tre månader och längre lär det bli, innan hon förhoppningsvis får aktivitetsstöd genom arbetsförmedlingen.
Socialen hjälper heller inte till eftersom Mariah och Mikael varit sparsamma och har lite pengar på banken. Där finns bland annat ett stipendium Mariah fått för att utveckla sitt tävlande i elektronskytte. De pengarna får hon i stället leva på nu.
Anders Georgsson
anders.georgsson@nlt.se
0510-89704

























Senaste kommentarerna:
Skrivet 29 sep 2010 08:25 CO (Ej registrerad)
Vad är det för samhälle vi lever i? Det ges bidrag till höger och vänster till folk som egentligen inte borde ha det men som ändå får det. Här kan man ju uppenbart se att dessa personer är berättigade till hjälp. Finns många yngre som kan jobba men som inte vill och dessa personer får bidrag medan några som vill jobba men inte kan inte får bidrag.
Samhället suger helt klart.
Skrivet 29 sep 2010 08:26 Putte (Ej registrerad)
Tack alliansen och alla egoister som röstat på dom.
Skrivet 29 sep 2010 09:38 Rödgrön (Ej registrerad)
Tackar också alliansen och alla er som röstat på dem. De är ert val att livet blir så här för människor. Däremot håller jag inte med föregående talare att det finns en massa folk som går på bidrag utan att behöva det och att ungdomar inte vill jobba. Ungdomar VILL jobba - men får inte! Ännu en sak att tacka alliansen för!
Skrivet 29 sep 2010 09:51 peter (Ej registrerad)
I dagens NLT visade dom ett helt uppslag om flyktingbarnen som får otrolig hjälp och som det givetvis är synd om. Men vi svenska behövande av diverse bidrag existerar snart ej längre tragiskt. Stort tack Alliansen och alla som röstade. Från en som har drivit eget företag i 17 år och sett vad allt blivit till det sämre.
Skrivet 29 sep 2010 09:55 Nitlotten (Ej registrerad)
Detta är inget enskilt fall. Varje dag utförsäkras människor från sjukförsäkringen. Många av dem får lämna hus o hem och som sjuka i Alliansens Sverige bli inkomstlösa och hemlösa. Varje gång politikerna i Alliansen ställs mot väggen av någon drabbad svarar de vi kommenterar ej enskilda fall. Är frågorna som de sjuka utförsäkrade har besvärande att svara på?
Skrivet 29 sep 2010 09:58 D.G (Ej registrerad)
Sluta skyll på alliansen! Detta problem har vi haft så länge jag kan minnas! Det handlar om medmänsklighet och att vi kanske skulle sluta att skänka pengar till alla höger och vänster och ha ett röda korset för svenskar! För dom har ju hjälp 16 ensamma killar till ett bättre liv (stod det i dagens NLT)! Vi ska även börja med tv-galor för behövande svenskar, ingen dum ide! Självklart ska vi hjälpa alla men hur mycket pengar finns det i våran kista? Till slut så är det ur den alla ska ha av.
Skrivet 29 sep 2010 10:25 m.s (Ej registrerad)
Stor skam, man blir illa berörd när man läser om detta... Tacka Alliansen, som har drivit igenom detta.
Skrivet 29 sep 2010 10:42 www.kajzakavat.se (Ej registrerad)
Man baxnar... Nu jäklar får väl Fredrik Reinfeldt tala om vad som gör en människa arbetsoförmögen!
Ställa folk på bar backe... Är det så han vill ha i Sverige. Naturligtvis vill han ha ökade klyftor, rejäla klyftor, instämmer med alla andra som röstade för ett humanare samhälle... Tack alla som röstade på alliansen, hoppas ni får smaka på detta själva.
Skrivet 29 sep 2010 11:04 Mamma (Ej registrerad)
Har själv i min närhet som också drabbats av samma problem, att förlängning av aktivitetsersättningen ifrågasatts.
Fick uppgift om att det som behövdes var ett nytt läkarintyg där det stod att arbetsförmågan var nedsatt. Skulle få besked i mitten på juli men då ringde Försäkringskassan och ville ha kompletterande uppgifter. Exakt de uppgifter jag redan lämnat i april/maj.
Men efter många om och men så blev ersättningen beviljad tre år framåt.
Sunt förnuft hos FK saknas.
Skrivet 29 sep 2010 11:05 D.G (Ej registrerad)
Konstigt att det är alliansen fel allting? Hur var det innan menar ni? Utopia (slå upp det) ? Nä inte är det alliansens fel att Sverige ser ut som det gör! Det är ju en majoritet av svenska folket som vill att det ska vara så här, eller? Frågan är ju fortfarande vad gör F-kassan som skickar över ärendet till arbetsförmedlingen och vidare till socialen och tillbaka igen. Funkar ju bra att lägga problemet på någon annan hela tiden, som på alliansen då! Enskilda fall kom inte med Alliansen!
Skrivet 29 sep 2010 11:07 Ninni (Ej registrerad)
Jag håller med D.G om att vi måste börja med galor till förmån för behövande svenskar som blivit utförsäkrade. Kanske alliansen m.fl. tänker till lite då allra helst om omvärlden får se hur det går till i Sverige. Nån måtta får det väl ändå vara.
De handläggare som sitter och utför alliansens order borde väl kunna tänka lite själva och protestera till "dem på högre ort".
Så här vill vi inte ha det längre. Oskyldiga människor drabbas hårt. För hårt!
Skrivet 29 sep 2010 11:51 Mamma (Ej registrerad)
Ett stort fel som FK gör är att de sitter och beslutar om människors vardagsliv som de inte själva har en aning om. Varför inte göra hembesök så de själva får se hur dessa funktionshindrade lever. Tror detta skulle hjälpa dem mycket i sitt bedömande.
Skrivet 29 sep 2010 11:52 Linda Åberg (Ej registrerad)
Socialdemokraterna förberedde denna politiska "slaktmaskin" genom att sänka ersättningsnivåerna och påbörja utredningen om de höga sjuktalen/sjukfrånvaron vs arbetsförmåga. Tacka Anna Hedborg för det, hon är hjärnan bakom detta. Att Alliansen sedan fick en gyllene chans i detta och tog den är inte alls underligt!
Till syvende och sist, det är vi själva som tillsätter politiker utan att ställa krav på dem! Mer krav på dem behövs! Ställ krav!
Skrivet 29 sep 2010 14:25 Mrs X (Ej registrerad)
Alla kan arbeta med något. Sjukpensionen borde skippas helt och dom långtidssjuka flyttas över till Arbetsförmedlingens utbud på skyddad arbetsmarknad. Detta tycker jag är en mänsklig rättighet, att inte lämna dom sjuka i utanförskap. Privatisera sjukförsäkringen snarast. Använd Folkets Kassa som förebild.
Skrivet 29 sep 2010 15:20 Mamma (Ej registrerad)
Svar till Mrs X:
Men när det inte finns några skyddade arbeten till de funktionshindrade. Vad ska de då göra? Nu har de denna rätten till aktivitetsersättning.
Hur många företag är idag beredda att göra om sin arbetsplats för att de ska passa funktionshindrade? De anställer ju i första hand friska människor.
Se till hur verkligheten ser ut istället.
FK kan istället ta itu med dessa latoxar som går hemma med ersättning för de inte ids jobba.
Skrivet 29 sep 2010 16:37 per (Ej registrerad)
Med den enorma invandring vi har till Sverige kommer det snart inte finnas något skyddsnät kvar.
Skrivet 29 sep 2010 17:25 Susanne (Ej registrerad)
Mrs X, ca 54 000 sjuka människor utförsäkras i år, många har varit sjukskrivna i 10-15 år, vilken arbetsgivare vill anställa dom? Mänsklig rättighet betyder också att man har en försörjning när man är sjuk. Det går att skylla på många vad gäller situationen som råder, MEN de går inte att sticka under stol med att de faktiskt va Alliansen som drev igenom denna sjukvårdsreform.
Skrivet 29 sep 2010 18:57 cs (Ej registrerad)
Hur kan det bli så. Det står inte varför?
Skrivet 29 sep 2010 19:30 Pia (Ej registrerad)
Fall efter fall med denna alliansregering, men de slår ifrån sig. Jag känner med dessa människor som drabbas och efter som vi har den regering vi har som skapat reglerna så måste man få dem till stånd att ändra dessa fruktansvärda regler. Svenska folket har valt dem ytterligare i fyra år. Hjälp till om ni har något samvete. Hoppas ni har släkt och vänner som kan hjälpa er, om ni inte kan få hjälp på annat vis.
Skrivet 29 sep 2010 19:40 Maria (Ej registrerad)
Om man skulle ge ett råd till dessa synskadade ungdomar. Planera, var giriga, ge era besparingar till era föräldrar. Då ni inget äger kanske ni då kan få hjälp.
Kram till er båda
Sverige har blivit hårt, var hårda ni också.
Skrivet 29 sep 2010 19:45 Lena H (Ej registrerad)
Var finns jobben? Skall vi ha en jättelik organisation med skyddat arbete, skall handikappade kvoteras in hos arbetsgivare? Det finns generösa lönebidrag men det är ändå svårt att få företagen att anställa personer med något arbetshinder. Det kan inte uteslutande vara berörda myndigheters ansvar utan stat, kommun och inte minst privata arbetsgivare måste ändra attityd och anställa!
Skrivet 30 sep 2010 09:20 Mamma (Ej registrerad)
Det blir så här för att handläggare på FK ger en information om vilka handlingar som ska med. Sen när beslutet ska tas ja då ska det kompletteras med än det ena och än det andra. Har själv precis haft en sån här dust med FK nu i sommar. Enligt handläggare räckte det med nytt läkarintyg för att ta nytt beslut. Sen ringde ny handläggare upp och ville ha uppgifter. Om denne bara tittat i akten så fanns allt där.
Ni som inte lever med funktionshindrade vet inte vad Ni talar om.
Skrivet 30 sep 2010 11:26 nulla (Ej registrerad)
Tack Fredrik Reinfeldt. Tack Anders Borg! Tack för eran elaka politik. Sverige ett land som enbart ska leva på finanser? Låt oss se hur bra detta går!
Skrivet 3 okt 2010 01:57 BC (Ej registrerad)
DG till dig vill jag säga. Visst är det du (för jag misstänker du är moderat)och alliansen som orsakat detta. När ska ni (alliansen) ta ansvar för vad ni ställt till med och inte bara skylla ifrån er på andra. Din syn: får JAG bara mer i plånboken så "skiter" jag i andra. Gotta dig du i ditt och bry dig inte. Det är ju alliansens mantra. Lev väl.